رویترز: صادرات نفت ایران سال 2022 را حتی بدون توافق هسته‌ای با افزایش به پایان رساند

رویترز: صادرات نفت ایران سال 2022 را حتی بدون توافق هسته‌ای با افزایش به پایان رساند
يکشنبه 25 دی 1401 - 13:22

برآوردهای چندین شرکت خارجی از افزایش صادرات نفت ایران در ماه‌های پایانی سال 2022 حکایت دارد.

العالم - به نقل از رویترز، بنا بر اعلام شرکت‌هایی که جریان حرکت نفت را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران در دو ماه پایانی سال 2022 به بالاترین سطح رسید و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، سال 2023 را با تقویت صادرات به چین و ونزوئلا آغاز کرد.

صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 از توافق هسته ایِ سال 2015 خارج شد و تحریم ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن برای دولت ایران بازگرداند، کاهش یافته است.

اما صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری جانشین وی، جو بایدن، که به دنبال احیای توافق هسته ای بود، افزایش یافته است و بر اساس برخی برآوردها حالا به بالاترین سطح از سال 2019 نیز رسیده است. این امر علیرغم وجود موانعی مانند توقف در مذاکرات و تشدید رقابت با نفت خام روسیه - که مشمول تخفیف شده است - صورت می گیرد.

مشاور انرژی SVB International اعلام کرد صادرات نفت خام ایران در دسامبر به طور متوسط 1.137 میلیون بشکه در روز بود که 42000 بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت و بالاترین رقمی محسوب می شود که SVB در سال 2022 بر اساس برآوردهای پیشین گزارش کرده است.

به گفته کارشناسان، کاهش تقاضای چین و افزایش عرضه روسیه به چین، چالش بزرگی برای ایران محسوب می شود. بیشترِ نفت این کشور همچنان به خاور دور و در نهایت چین می رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفتش کمک می کند.

شرکت مشاور پترو لجستیک که عرضه نفت را دنبال می کند نیز معتقد است روندی صعودی در صادرات نفت خام ایران رخ داده که از نظر این شرکت در دسامبر به بالاترین سطح از مارس 2019 رسیده است.

Kpler، یک شرکت اطلاعاتی، صادرات نفت خام ایران را در نوامبر 1.23 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بالاترین میزان از آگوست 2022 و تقریباً برابر با نرخ 1.27 میلیون بشکه در روز در آوریل 2019 است، اگرچه بنا بر اعلام آن، در دسامبر به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

وزارت نفت ایران به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره صادرات این کشور پاسخ نداد. پیشتر گزارشه شده بود پیش‌نویس بودجه دولت ایران بر اساس صادراتی فراتر از این ارقام است و از 1.4 میلیون بشکه در روز فراتر می رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها