جعل تاریخ به سبک ولیعهد سعودی؛ هدف بن سلمان از پروژه درعیه چیست؟

جعل تاریخ به سبک ولیعهد سعودی؛ هدف بن سلمان از پروژه درعیه چیست؟
يکشنبه 25 دی 1401 - 17:50

محمد بن سلمان با محو هویت و تمدن مردم جزیره العرب، جنگی را علیه تاریخ و سنت و میراث این مردم آغاز کرده است.

العالم ـ عربستان سعودی

وبسایت "مرآه الجزیره" نوشت در تازه ترین پروژه‌های چشم انداز 2030، ولیعهد و حاکم فعلی عربستان از الحاق پروژه درعیه به عنوان پنجمین پروژه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری های عمومی به دیگر پروژه‌های چشم انداز 2030 خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) آورده است که پروژه های صندوق ثروت حاکمیت سعودی مشتمل بر پروژه های نیوم، دریای سرخ، القدیه، روشن و درعیه است، پروژه درعیه به دلیل دارا بودن جاذبه های غنی فرهنگی و گردشگری به یکی از منحصر بفرد ترین پروژه ها در سطح جهان تبدیل خواهد شد.

این تحول در واقع بازتاب تداوم بحران هویتی آل سعود است.

این نخستین بار نیست که بن سلمان می کوشد تا درعیه را به عنوان پایتخت تاریخی عربستان معرفی کند و ارزشی دروغین و غیرواقعی جدا از ارتباط آن با وهابیت برایش قائل شود، با توجه به آنکه همه می دانند که درعیه پیش از تاسیس نخستین دولت عربستان با ائتلاف با وهابیت، هیچ ارزشی نداشته است.

"فؤاد ابراهیم" عضو هیات رهبری در انجمن مخالفان جزیره العرب در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: پروژه درعیه ابعاد متعددی از جمله تاریخی، هویتی و اقتصادی دارد. این پروژه به دنبال طرح روایت تاریخی دیگری درخصوص تاسیس دولت آل سعود و جلوه دادن آن به عنوان روایت اصلی است.

گویی که تاریخ از محمد بن سعود آغاز شده و به محمد بن سلمان ختم شده است.

همچنین یکی از اهداف این پروزه کنار زدن بنیانگذار واقعی دولت آل سعود و حذف نقش مرکزی و اصلی آن در تاسیس دولت سعودی است.

وی گفت: اگر محمد بن سعود در درعیه باقی می ماند قطعا نمی توانست دولتی تاسیس کند. تلاشهای محمد بن عبدالوهاب این دولت از چارچوب منطقه ای و محلی خارج شود. پیام هایی که دولت نخست آل سعود به نقاط مختلف ارسال می کرد در واقع از سوی محمد بن عبدالوهاب ارسال می شد. این محمد بن عبدالوهاب بود که تصمیمات مربوط به جنگ و صلح و مسائل مالی و ارسال نظامیان را اتخاذ می کرد.

"علی مراد" یک پژوهشگر نیز در این باره تاکید کرد: بن‌سلمان می‌خواهد تمام آنچه که مربوط به اسلام می‌شود از میان بردارد.

این پژوهشگر در سخنان خود به قطیف و احساء اشاره کرد و گفت: بن سلمان می گوید پروژه درعیه را به دلایل تاریخی و اهیمت تاریخی این منطقه در دستور کار قرار داده است. حال آنکه محله المسوره در عوامیه که 400 سال قدمت دارد از نقشه عربستان حذف می شود.

وی افزود: در جزیره تاروت آثاری هزار ساله وجود دارد که به بهانه توسعه تخریب شدند، بن‌سلمان در واقع می خواهد میراث این منطقه و آنچه که مردم این منطقه را از دیگران متمایز می کند، از میان بردارد. تحمیل یک هویت مستلزم حذف دیگر هویت هاست. آنها برای این هدف دست به اقدامات زیادی در جزیره العرب زدند از جمله تخریب محله المسوره و تبدیل خانه های باستانی آن به مشتی آوار در سال 2017 است. منطقه المسوره در القطیف واقع است که مساجد آن منهدم گشت و مردم آن آواره شدند و خاک این منطقه با خون بیش از 30 شهید از جمله کودکان و و دهها مجروح سیراب گشت. تمامی این اقدامات به بهانه عمران و آبادانی است.

کمیته دفاع از حقوق بشر در جزیره العرب تصریح کرد که پس از تصمیم دبیرخانه منطقه شرقیه مبنی بر انهدام املاک و دارایی های مردم، دهها خانواده و صدها نفر آواره شدند و و خانه ها و املاک تجاری آنها منهدم گشت. این عملیات همچنین شامل مساجد و مراکز اوقاف و اماکن باستانی و تاریخی قطیف شد.

مقامات سعودی از طریق دبیر خانه منطقه شرقیه و شهرداری قطیف چند ماه پیش اعلام کردند که شماری از خانه‌های شهروندان و املاک تجاری آنها به بهانه انجام پروژه هایی در راستای توسعه منطقه منهدم خواهد شد. ناظران این مساله را آغاز انجام سیاستی سازمان یافته برای هدف گرفتن شهروندان شیعه و تغییر میراث تاریخی این منطقه دانستند.

پربیننده ترین خبرها