یکی از رهبران برجسته حزب عدالت و توسعه ترکیه در گفتگو با العالم:

ترکیه می‌کوشد به صلح کامل با سوریه برسد/ آنکارا به دنبال حفظ تمامیت ارضی و منافع ملت‌های ترکیه و سوریه است/ آنکارا بارها از ایران در مقابل آمریکا حمایت کرده است/ حزب عدالت و توسعه، 11 میلیون عضو در ترکیه دارد؛ 4 برابر بیشتر از دیگر احزاب/ حزب عدالت و توسعه تلاش می‌کند با نژادپرستی مبارزه کند

ترکیه می‌کوشد به صلح کامل با سوریه برسد/ آنکارا به دنبال حفظ تمامیت ارضی و منافع ملت‌های ترکیه و سوریه است/ آنکارا بارها از ایران در مقابل آمریکا حمایت کرده است/ حزب عدالت و توسعه، 11 میلیون عضو در ترکیه دارد؛ 4 برابر بیشتر از دیگر احزاب/ حزب عدالت و توسعه تلاش می‌کند با نژادپرستی مبارزه کند
سه شنبه 27 دی 1401 - 20:34

"مصطفی اونصای" مسئول برجسته حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس این حزب در استان کوتاهیه گفت: حزب عدالت و توسعه برای پیروزی در انتخابات آینده به خاطر مردم و به خاطر ادامه گشایش در روابط ترکیه با جهان خارج و جهان اسلام و حفظ اراضی ترکیه اهمیت زیادی قائل است.

العالم - ترکیه

"مصطفی اونصای" مسئول برجسته حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس این حزب در استان کوتاهیه گفت: حزب عدالت و توسعه برای پیروزی در انتخابات آینده به خاطر مردم و به خاطر ادامه گشایش در روابط ترکیه با جهان خارج وجهان اسلام و حفظ اراضی ترکیه اهمیت زیادی قائل است.

اونصای در گفتگوی ویژه با برنامه " ضیف‌وحوار" در شبکه خبری العالم تحت عنوان "ترکیه، انتخابات آتی و سیاست خارجی" افزود: حزب عدالت و توسعه در آگاهی بخشی و تبلیغ برای انتخابات آینده تلاش می کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی پیروز شود، روابط ترکیه با کل منطقه به ویژه سوریه توسعه بیشتری خواهد یافت.

متن مصاحبه مصطفی اونصای به شرح ذیل است:

حزب عدالت و توسعه، 11 میلیون عضو در ترکیه دارد؛ 4 برابر بیشتر از دیگر احزاب

العالم: آیا شروع زودتر از موعد تبلیغات انتخاباتی، به دلیل پیچیدگی‌های سیاسی موجود است؟

اونصای: در داخل حزب عدالت و توسعه بعد از مشارکت در انتخابات، صرف نظر از اینکه چه انتخاباتی باشد، دوره جدیدی شروع می‌شود که باید تلاش ها را بار دیگر از سر بگیریم و این مساله، این وظیفه را بر دوش ما می‌نهد که فشارهای بیشتری را به خاطر مردم متحمل شویم.

قطعا کارهای زیادی هست که باید برای آگاهی بخشی به مردم به همه روش ها و از طریق رسانه ها انجام دهیم تا برنامه انتخاباتی خود را به اطلاع آنان برسانیم و این انگیزه ماست که کار خود را برای آگاهی بخشی انتخابات زودتر شروع کرده ایم.

برای انتخابات آتی ، نام طرح صد ساله را گذاشتیم و معتقدیم که پیروزی در انتخابات آینده به خاطر مردم و به خاطر گشایش در روابط ترکیه با جهان خارج به ویژه جهان اسلام و حفظ اراضی ترکیه دارای اهمیت است و به خاطر همه این دلایل، زودتر از موعد مقرر، تبلیغات برای انتخابات آینده را آغاز کردیم.

در حال حاضر، کار ما در حزب عدالت و توسعه، آماده کردن مردم است، اهداف و رویاهایمان را مشخص کردیم و مراکز مختلف را برای مدیریت این فعالیت به کار گرفتیم و با مشکلات و بحران های بسیاری روبرو شدیم و توانستیم در مقرهای مختلف حزب عدالت و توسعه، بسیاری از این مشکلات را حل کنیم و اقدامات زیادی را در این رابطه انجام دادیم و به مدارس و منازل و دانشگاه ها سر می زنیم تا به همه اقشار مردم ارتباط داشته باشیم و پژوهش ها و تحقیقاتی را هم درباره آینده و انتخابات انجام دادیم.

ما به نظر خودمان، به موفقیت های مهم دست یافتیم و کارهای خوبی انجام دادیم و با این حال، به فعالیت در چارچوب طرح ها برای سرزدن به هر خانه‌ای در همه استان های ترکیه ادامه می دهیم و این استراتژی ما برای ارتباط با رای دهندگان ترکیه است.

امیدواریم که تلاش های بیشتری برای رسیدن به بهترین نتیجه در این انتخابات صورت گیرد و این مساله مستلزم تلاش بیشتر و تمرکز بر اهداف است و ما بدون وقفه و هر روز به این تلاش ادامه می دهیم.

همان طور که قبلا هم گفتم، وقتی که مساله به حزب مربوط می شود، ما دارای برنامه ای هستیم که بر اساس آن حرکت می کنیم و به موفقیت های بسیاری دست یافتیم و اگر بخواهیم حزب عدالت و توسعه را با احزاب دیگر مقایسه کنیم، می توان گفت که حزب ما، 11 میلیون عضو در استان های مختلف کشور دارد و 4 برابر از دیگر احزاب بزرگ تر است.

همان طور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است برنامه انتخاباتی ما ، در این برهه ، فعال خواهد شد.

همچنین وقتی به آمارها در ترکیه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حزب عدالت و توسعه پیشرفت کرده و همچنان به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهد و به عبارت دیگر، ما آماده انتخابات به شکلی که می خواهیم، هستیم و از لحاظ فنی هم، به دیدگاه این حزب اعتماد داریم این برنامه با نظارت رئیس حزب صورت می گیرد و ما مطمئنیم که نتیجه بخش خواهد بود.

دولت ترکیه نقشی مهم را در تثبیت قیمت‌ها در مراکز تجاری و بازارها ایفا کرده است

العالم: شاید موضوع مطرح‌تر و تاثیرگذارتر در این انتخابات آتی، این است که بسیاری از گزارش ها همواره از موضوع اقتصاد سخن می گویند. آیا حزب عدالت و توسعه معتقد است که این مشکل در انتخابات آینده هم پیش روی این حزب قرار دارد و بر رای دهندگان تاثیرگذار است؟ آیا برنامه‌های این حزب قادر به خارج شدن از این بحران است؟

اونصای: وقتی به اوضاع جهان در سه سال اخیر نگاه می کنیم، می بینیم که جهانیان با یک ویروس خطرناک روبرو بودند که این مساله بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشت و اپوزیسیون این را می‌فهمد.

اما متاسفانه این مساله را نادیده می نگارند و جنگ بین روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهان و غذا و گرانی قیمت‌ها تاثیر گذاشت و همه این ها ، در واقع بر افزایش قیمت ها و تورم که در ترکیه هم هست و بر قیمت ها تاثیرگذار بوده است.

وقتی به اقتصاد ترکیه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اقتصاد این کشور همچنان قوی است و نقشی مهمی را در زمینه واردات ایفا می کند، ما به اقتصاد ترکیه به عنوان اقتصادی که دچار فروپاشی شده، نگاه نمی‌کنیم، اما بحران‌های جهانی، اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو ، دولت به شکل جدی برای رسیدن به دستاوردها و ثبت رکوردها تلاش می کند.

ما در زمینه انرژی و گاز به موفقیت هایی دست یافته‌ایم و ترکیه میدان های گازی را کشف کرده که ما در سال‌های آینده وقتی که استخراج نفت از اراضی ترکیه را شروع می کنیم، از آن استفاده می‌کنیم و ترکیه از این وضعیت مستفید خواهد شد. ما اطمینان داریم که رئیس‌جمهوری به خاطر مردم تلاش می کند.

همان طور که می دانیم جهان اکنون با مشکل گاز و انرژی روبرو است و می بینیم که وضعیت جهان چگونه پیش می‌رود، ترکیه مشکل انرژی ندارد و این مساله بیانگر آن است که ترکیه کشوری مقتدر است چرا که در موضوع انرژی متضرر نشده است و می‌تواند نیازهایش را به خصوص در سایه بحران روسیه و اوکراین پاسخگو باشد و اگر اقتصاد به شکلی که معارضان از آن سخن می گویند، ضعیف باشد، ترکیه با بحران های بسیار مواجه بود.

در حال حاضر، بزرگترین مشکلی که ترکیه با آن مواجه است، به قدرت خرید مواد مصرفی مربوط می‌شود و با با این اوصاف دولت نقشی مهم را در تثبیت قیمت‌ها در مراکز تجاری و بازارها ایفا می کند. ما می دانیم که رئیس جمهوری به تلاش برای پشت سرگذاشتن بحران قدرت خرید برای شهروندان ادامه می دهد و مطمئنیم که در برنامه ها وطرح هایمان موفق خواهیم بود.

حزب عدالت و توسعه در حال حاضر تلاش می‌کند که با موضوع نژادپرستی مبارزه کند

العالم: در کنار موضوع اقتصاد، برخی مسائل مطرح می شود که رنگ و بوی نژادپرستانه علیه آوارگان دارد، موضع حزب عدالت و ترکیه در قبال این مسائل چیست؟ نظر شما در این مورد چیست؟

اونصای: باید به موضوع نژادپرستی در ترکیه با دیدی وسیع تر بنگریم، اگر بار دیگر به عقب بازگردیم و به آداب و سنت ها و جغرافیا و فرهنگ خود برگردیم، درمی یابیم که به همه فرهنگ ها و آداب و سنن احترام می‌گذاریم و فرهنگ خود را به هیچ کسی تحمیل نمی کنیم. دوست دارم مطلب دیگری را به شما بگویم که آباء و اجداد من از بوسنی هستند و من زیاد به بوسنی سفر می کنم و می بینم که ترکیه که سابقه حکومتی 450 سال دارد، در آنجا هیچ کسی نیست که یک کلمه به ترکی حرف بزند و این بدین معنا است که ترکیه فرهنگ خود را بر هیچ کس تحمیل نکرده است، ما ملتی هستیم که به همه نژادها و تابعیت ها و کشورها احترام می گذاریم.

در عین حال، نگاهی به کشورهای اروپایی که فقط طی 50 سال جهان و آفریقا را اشغال کردند، نشان می دهد که این کشورها به زبان انگلیسی و فرانسوی سخن می گویند، چگونه در طول این 50 سال، توانستند که زبان آن کشورها را تغییر دهند در مقابل 450 سال از حاکمیت ترکیه می گذرد و زبان خود را بر هیچ کسی تحمیل نکرده است و این نگاهی درست است که می توان از آن به اصل موضوع پی برد.

این مساله نشان می دهد که ملت ترکیه آن گونه که برخی ها تصور می کنند، نیست و این پیام بسیار مهمی است که جهانیان باید آن را درک کنند که ما نژادپرست نیستیم. مایلم مثلا درباره شهر کوتاهیه در سال 1914 به شما بگویم که جمعیت آن 54 هزار نفر بود که نیمی از آنان مسلمان و نیم دیگر مسیحی بودند و تا به حال، بیش از صد سال گذشته و همزیستی میان آنان وجود دارد و هیچ اختلاف و نژادپرستی وجود ندارد.

من اکنون تلاش می‌کنم تا این موضوع را توضیح بدهم که در فرهنگ ما نژادپرستی وجود ندارد و این همان چیزی است که حزب عدالت می خواهد که در ترکیه بماند، اما باید با رویکردهایی که درصدد تشدید نژادپرستی در ترکیه است، مخالفت و مقابله کرد زیرا اسلام و تعالیم دینی هم آنرا رد می کند.

حزب عدالت و توسعه در حال حاضر تلاش می کند که با موضوع نژادپرستی مبارزه کند و با هر کسی که این مفهوم را خدشه دار کند، مقابله کند و کسانی که به دنبال تشدید نژادپرستی در ترکیه هستند، همان کسانی هستند که می خواهند جهان اسلام را ویران کنند و متاسفانه برخی ها در داخل با آن ها هم صدا شده اند و درنتیجه باید با آنان مقابله کرد.

ما در حزب عدالت و توسعه تلاش می کنیم که در کنار همه آوارگان بایستیم و تا جایی که بتوانیم کمک کنیم، در ترکیه، آوارگان سوری و افغان و آوارگانی از کشورهای دیگر هستند و برخی‌ها تلاش می کنند تا رویکردهای نژادپرستانه را تقویت کنند، آن ها فقط افرادی هستند که بیانگر فرهنگ ترکیه نیستند و هدف آن ها تحقق منافع شخصی است.

در ترکیه، 4 الی 5 میلیون سوری هستند که منتظر بازگشت به کشورشان هستند و به خواست خداوند به کشورشان باز خواهند گشت و این اتفاق به زودی خواهد افتاد، زیرا تحرکات جدی در سطح دیپلماتیک برای حل این بحران با سوریه در حال انجام است.

تغییرات قانون اساسی ترکیه و برگزاری انتخابات پارلمانی

العالم: مساله مورد اختلاف در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام بین ائتلاف حاکم و حزب عدالت وتوسعه و نیز اپوزیسیون چیست؟

اونصای: پارلمان ترکیه در 6 آوریل سال گذشته لایحه اصلاح قانون انتخابات را با اکثریت آرا تصویب کرد، مخالفان برای شرکت در انتخابات آتی شش ماه فرصت دارند تا نامزدی خود را اعلام کنند، این در حالی است که آنها می‌دانند قانون اساسی ترکیه اجازه می دهد انتخابات زودتر برگزار شود.

واقعیت آن است که آنها این نوع تعدیل درصد آراء برای پیروزی را نمی‌خواهند و می خواهند نسبت آراء مانند قبل باقی بماند اما ما به قانون پایبندیم.

ترکیه از ثبات و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند

العالم: شواهد نشان می‌دهد آنکارا به دنبال بهبود روابط با همسایگان خود و کشورهای منطقه است، آیا اکنون می‌توان گفت که دیپلماسی ترکیه در زمینه حل بحران سوریه موفق خواهد شد و عادی سازی کاملا نزدیک است؟

اونصای: ترکیه در تلاش است با همسایگانش رابطه خوبی را برقرار کند به‌ویژه درباره اوضاع سوریه که باعث شد تمام منطقه با مشکلات مختلفی روبرو شود و تروریسم به طور گسترده در مرزها گسترش یابد و همین مساله باعث تیرگی روابط و ایجاد بی ثباتی در منطقه شد.

تلاش ما این است که مرزهای خود و منافع ملت‌های ترکیه و سوریه را حفظ کنیم، بنابراین در دوره کنونی تلاش می‌کنیم روابط با ثبات با سوریه داشته باشیم، اکثر کشورهای خاورمیانه می دانند که ترکیه در این مسیر قدم گذاشته است، اما به هر شکل من ترکیه را عامل بروز بحران در هیچ یک از کشورهای جهان نمی دانم.

ما اکنون در تلاش هستیم تا در مسیر دیپلماتیک ثبات را به منطقه بیاوریم که به این منظور جلسات مستمری بین سران کشورها برگزار شده است، درباره موضوع سوریه نیز باید گفت، ترکیه در کنار سوریه قرار دارد و از ثبات و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کند.

به عنوان مثال مدتی قبل یکی از وزرا پیشنهاد کرد که نوعی تماس فرهنگی بین دو کشور برقرار شود، به همین دلیل تیم فنرباغچه به کشور سوریه رفت و در آنجا با بزرگترین باشگاه های سوری بازی کرد.

تلاش ما این است که برای بهبود روابط اقدام کنیم، البته بسیاری از کشورها هستند که نمی خواهند ترکیه روابط خود را با همسایگانش داشته باشد تا بتوانند منافع خود را حفظ کنند و می کوشند بحران باقی بماند اما ترکیه موفقیت‌های بزرگی در زمینه بهبود روابط خود با کشورهای همسایه داشته است.

امیدوارم دوره آینده روابط با سوریه بسیار بهتر از قبل شود به ویژه که اتحاد با همسایگان سهم بسزایی در بهبود اوضاع منطقه دارد و این همان چیزی است که غرب نمی‌خواهد اما ترکیه به غرب اجازه نخواهد داد که تمایلاتش را که بر خلاف منافع مردم است، عملی کند، ما امیدواریم در انتخابات بعدی در سال 2023 و پیروزی اردوغان، شاهد بهبود بیشتر روابط با تمام کشورهای منطقه باشیم.

ترکیه می‌کوشد با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک به صلح کامل با سوریه برسد

العالم: آنکارا همواره انگیزه‌اش از صلح را تحقق منافع مردم ترکیه اعلام کرده است، آیا این تنها انگیزه است یا انگیزه های دیگری مانند امنیت، اقتصاد و ... وجود دارد؟

اونصای: رئیس ‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه با حساسیت زیاد درباره این موضوع صحبت می کنند زیرا هدفشان تحقق منافع ترکیه است اما نه به گونه‌ای که منافع مردم سوریه ضایع شود یعنی برخلاف تبلیغات مخالفان که می‌گویند دولت ترکیه با برگ برنده آوارگان سوری معامله می کند، من معتقدم ترکیه در آینده می‌کوشد با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک به راه حل و آشتی کامل با سوریه برسد به ویژه از طریق گفتگوهایی که هدف آن تحقق منافع مردم سوریه است، امیدوارم در آینده شاهد بهبود روابط باشیم.

روابط مستحکمی بین تهران و آنکارا در سطوح سیاسی، اقتصادی وجود دارد

العالم: در چارچوب توسعه روابط ترکیه با همسایگانش، توافقات متعددی با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گازی منعقد شده است، آیا انتظار دارید این بهبود در روابط ادامه یابد؟

اونصای: ترکیه همواره در تلاش است تا روابط خود را با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد و در دوره ریاست جمهوری اردوغان، آنکارا بارها از ایران در مقابل آمریکا حمایت کرده است لذا روابط مستحکمی بین ایران و ترکیه در سطوح سیاسی، اقتصادی یا مواضع وجود دارد.

از سوی دیگر مردم ایران ترکیه را دوست دارند و مردم ترکیه نیز همین احساس را نسبت به آنان دارند، سوریه، عراق، ایران و ترکیه کشورهایی هستند که مهم است روابط خوب و توافقات و روابط بین خود را حفظ کنند، درباره اقتصاد نیز می‌بایست گفت که این موضوع مهمی است و نقش مهمی در روابط این کشورها به ویژه ترکیه و ایران ایفا می نماید.

ترکیه تبادل تجاری اش را نیز نسبت به گذشته افزایش خواهد داد به ویژه پس از کشف منابع انرژی، مبادلات تجاری بیشتر خواهد شد، ما دو سال قبل توافقات مهمی را در زمینه انرژی با کشورهای همسایه امضا کردیم و این برای اقتصاد کشور و کشورهای همسایه مفید است.

پربیننده ترین خبرها