معاون وزیر نفت در گفتگو العالم: در هیچ‌نقطه‌ای قطعی یا افت فشار گاز نداریم/ ایران به لبنان و سوریه سوخت را رایگان نمی‌دهد/ سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی و نفتی/ تفاهم ایران و عراق برای حداقل کردن صادرات گاز در ایام زمستان/ مذاکرات ایران برای دوبرابر شدن حجم سوآپ گازی

معاون وزیر نفت در گفتگو العالم: در هیچ‌نقطه‌ای قطعی یا افت فشار گاز نداریم/ ایران به لبنان و سوریه سوخت را رایگان نمی‌دهد/ سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی و نفتی/ تفاهم ایران و عراق برای حداقل کردن صادرات گاز در ایام زمستان/ مذاکرات ایران برای دوبرابر شدن حجم سوآپ گازی
چهارشنبه 28 دی 1401 - 21:24

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی و نفتی در کشور گفت: ما معطل سرمایه‌گذاری‌های خارجی نمانده‌ایم و سعی کرده‌ایم با ظرفیت‌های داخلی کار را پیش ببریم.

العالم - ایران / سیاسی

اسدزاده، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در گفتگو با العالم با اشاره به پهناور بودن کشور ایران و مشکلات گازرسانی به تمامی نقاط کشور اظهار داشت: ایران یکی از بزرگترین شبکه‌های گازرسانی در دنیا را دارد و طبیعتاً اداره چنین شبکه‌ای کار آسانی نیست، ویژگی خاص امسال سرمای شدید بود، ما در برخی مناطق سرمای منفی 20 درجه را تجربه کردیم، این موضوع منجر به افت فشار و یا در برخی ساعت قطعی گاز در برخی مناطق محدود شد، که به سرعت شبکه پایدار شد.

اسدزاده اتفاقات سال جاری را فرصتی برای کشور برای اندیشیدن پیرامون بهینه‌سازی در مصرف سوخت دانست و گفت: به هر میزان در شرکت نفت تولید گاز داشته باشیم اگر بهینه‌سازی مصرف صورت نگیرد با کمبود گاز مواجه خواهیم شد.

شبکه گازرسانی کشور پایدار است/ در هیچ‌نقطه‌ای قطعی یا افت فشار نداریم

معاون وزیر نفت با اشاره به موثر بودن تعطیلات هفته گذشته در پایدار شدن شبکه گازرسانی گفت: شبکه هم‌اکنون پایدار است، شبکه تربت‌جام شبکه ضعیفی است که نیازمند تقویت است، نزدیک 17 هزار مشترک در این منطقه دچار قطعی گاز شدند که به سرعت این مشکل حل شد و حضور میدانی وزیر نفت در این منطقه به برنامه‌ریزی برای تقویت شبکه منجر شد، هم‌اکنون گاز در سراسر ایران وصل است و ما مشکل قطعی و یا افت فشار در هیچ منطقه‌ای را نداریم.

قطع سوآپ گاز ترکمنستان به دلیل مشکلات فنی بود/ مشکلات فنی مانع از صادرات گاز ترکمنستان به سایر کشورها نیز شد

وی قطع سوآپ گاز ترکمنستان را به علت مشکلات فنی در خطوط گازرسانی دانست و گفت ترکمنستان به‌ خوبی نتوانست مشکلات فنی را مدیریت کند و گاز را به ایران منتقل کند، هرچند سوآپ گاز ترکمنستان 5 میلیون متر مکعب در روز است که مقدار کمی است، از سوی دیگر این مشکلات فنی مانع از صادرات گاز ترکمنستان به سایر کشورهای همسایه خود نیز شد و تنها برای ایران نبود.

سوآپ گاز در مسیر ترکمنستان قطع است

معاون وزیر نفت افزود: ایران برای رفع مشکل فنی و عملیاتی در خطوط لوله ترکمنستان اعلام آمادگی کردیم که اگر مایل باشند به آنها کمک کنیم، در حال حاضر سوآپ گاز در مسیر ترکمنستان قطع است و امیدواریم به زودی مشکلات حل شود.

مذاکرات ایران با طرف آذری و ترکمنی برای دوبرابر شدن حجم سوآپ گازی

اسدزاده خاطرنشان کرد: در این خصوص مذاکره با طرف آذری و ترکمنی انجام شده که حجم سوآپ گاز دو برابر شود، امیدواریم که این سوآپ هم کمکی برای تعاملات ما در منطقه باشد و هم پایداری شبکه ما در شمال شرق کشور را تقویت خواهد کرد.

طرف قرارداد گازی با ترکمنستان ایران نیست

وی در خصوص قرارداد گازی با ترکمنستان اظهار داشت: این قرارداد یک قرارداد واردات نیست. طرف قرارداد ما نیستیم اگر قرار باشد پیگیری حقوقی صورت بگیرد باید توسط آذربایجان صورت بگیرد، این قرارداد بین ترکمنستان و آذربایجان است و ما صرفا انتقال دهنده این گاز هستیم.

پایداری شبکه گاز نیازمند ارتقا زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی مصرف

معاون وزیر نفت ارتقا زیرساخت‌های گازی در کشور را اولویت دولت دانست و گفت بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی هم‌وطنان و ارتقا زیرساخت‌های گازی مانع از تکرار مشکلات مشابه می‌شود، انتقال گاز پیچیدگی‌هایی دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است و حتی پس از سرمایه‌گذاری برای بالفعل کردن ذخیره گازی کشور نیازمند صرفه‌جویی شهروندان هستیم تا بتوانیم با استفاده از این سرمایه ملی زنجیره ارزش را توسعه دهیم و با صادر کردن گاز کالاهای مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

صادرات گاز یک مساله اقتصادی سیاسی ژئوپولتیکی است و نمی توان با آن بازی کرد/ به جز در ایام پیک مصرف؛ گاز کافی برای صادرات داریم

معاون وزیر نفت کشور همچنین در خصوص صادرات گاز تاکید کرد: صادرات گاز یک مساله اقتصادی سیاسی ژئوپولتیکی است و نمی توان با آن بازی کرد یا به راحتی بخواهیم آن را تغییر دهیم یا قطع و وصل کنیم، صادرات گاز برای ما یک مقوله مهم و جدی است. بجز در روزهای مشخصی در زمستان که پیک مصرف گاز باشد، در سایر ایام ما گاز کافی برای صادرات داریم.

حضور ما در بازار گاز منطقه یک ضرورت است

وی افزود: این صادرات می تواند در قالب تجارت انرژی باشد بدین معنا که ما گاز را از برخی کشورها بخریم یا ترانزیت کنیم و یا سوآپ کنیم و سپس آن را صادر کنیم. لذا حضور ما در بازار گاز منطقه یک ضرورت است و ما به دلایل مختلف باید صادرات گاز را جدی بگیریم و این در اسناد بالادستی ما و در سیاست های کلی این بخش هم مندرج است.

مشکلات فنی در ایستگاه‌های انتقال مانع از صادرات گاز براساس قرارداد به ترکیه و عراق شد/ تفاهم ایران و عراق برای حداقل کردن صادرات گاز در ایام زمستان

اسدزاده ضمن اشاره به صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق گفت: در این ایام متاسفانه ما با یک مشکل فنی در ایستگاه های انتقال گاز به سمت ترکیه روبرو شدیم و متاسفانه ما نتوانستیم گاز را به آن میزانی که در قرارداد ثبت شده است، تامین کنیم. درخصوص انتقال گاز به عراق نیز همین اتفاق افتاد. البته این تفاهم میان ما و برادران عراقی وجود دارد که در ایام زمستان صادرات گاز را به حداقل ممکن می‌رسانیم.

اگر مصرف گاز در داخل بالاست نمی‌شود که صادرات را متوقف کنیم

وی خاطرنشان کرد: بهرحال مسیرهای صادراتی ما باید جدی گرفته شود و ما برای آن برنامه داریم و اگر مصرف گاز در داخل بالاست نمی‌شود که صادرات گاز را متوقف کنیم؛ این دو مساله قابل مدیریت است و باید این قضایا را در داخل کشور به شکل بهینه مدیریت کرد.

ایران به لبنان و سوریه سوخت را رایگان نمی‌دهد

معاون وزیر نفت درخصوص فروش نفت به سوریه و لبنان، گفت: ما با کشورهایی که با ما همسو هستند، همکاری های خوب و سازنده ای داریم و بهرحال در همه جای دنیا مقوله انرژی یک مقوله راهبردی است و در معادلات راهبردی وزن ویژه ای برای همکاری ها در بخش انرژی باز می شود. همکاری های ما با کشورهای محور مقاومت از جمله سوریه و لبنان همکاری های ریشه داری است اما بهرحال سوخت رایگانی وجود ندارد. برادران ما در کشور سوریه و لبنان اگر بتوانیم در حد وسع خود به آنها کمک می کنیم؛ اما سوخت رایگانی وجود ندارد. ما سوخت را به آنها صادر می کنیم و پول آن را دریافت می کنیم.

معاون وزیر نفت در توضیح نحوه تعامل ایران با طالبان در زمینه انعقاد قرارداد و صادرات گاز گفت: افغانستان مرز مشترک و طولانی با ایران دارد و پیامدهای عدم رسیدگی به مطالبات و نیازهای ملت این کشور، ایران را نیز به عنوان کشور همجوار تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا همکاری ایران و افغانستان از اهمیت استراتژیک برخوردار است و لذا تامین نیازهای انرژی افغانستان برای ایران مهم است.

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی و نفتی

اسدزاده با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گازی، نفتی در کشور گفت: ما معطل سرمایه‌گذاری‌های خارجی نمانده‌ایم و سعی کرده‌ایم با ظرفیت‌های داخلی کار را پیش ببریم و اینک پروژه‌های نفتی و گازی متعددی در جنوب و در سراسر کشور برای توسعه میادین و تولید نفت و گاز در حال انجام است.

سناریوهای مختلف ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز

وی افزود: به رغم خط و نشان کشیدن برخی کشورهای مغرض علیه جمهوری اسلامی، سناریوهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی آماده شده است و پیشنهادهای خوبی از کشورهای خارجی دریافت شده است، به‌زودی شاهد جهش خوبی در کشور در زمینه تولید نفت و گاز خواهیم بود.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نشست آتی اوپک گفت: در سال آتی، با توجه به افزایش تقاضای چین، ما شاهد افزایش تقاضا در بازار نفت خواهیم بود، در ماه‌های اخیر در اوپک پلاس با کاهش ۲ میلیون بشکه برای مدیریت بازار توافق شد و این تصمیم، اثر خود را گذاشت، با توجه به تحولات ژئوپلیتیک در سال آینده، انتظار افزایش تولید نفت وجود دارد.

همکاری خوب ایران با کشورهای عضو اوپک گازی

اسدزاده با اشاره به اینکه ایران همکاری خوبی با کشورهای عضو اوپک گازی دارد، گفت: ایران همکاری خوبی با کشورهای عضو اوپک گازی از جمله روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان دارد و طراحی‌هایی برای استفاده از ظرفیت این کشور در در توسعه میادین گازی جنوب ایران نیز وجود دارد.

ایران و روسیه درصدد دستیابی به شراکت راهبردی در بخش گازی هستند

معاون وزیر نفت با تاکید بر این موضوع که «ایران و روسیه درصدد دستیابی به شراکت راهبردی در بخش گازی هستند» گفت: در کنار اراده بالا هر دو کشور برای تحقق این هدف، ملاحظات متعددی نیز وجود دارد ولی بایستی زیرساخت‌های این کار فراهم شود، ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ در اوپک گازی که می‌توانند در بازار گاز تعیین‌کننده باشند در حال توسعه همکاری‌های خود هستند و امیدواریم در بستر اوپک گازی این تعاملات توسعه یابد و شاهد تحرک بیشتر سازمان اوپک گازی باشیم.

پربیننده ترین خبرها