استعفای ناگهانی جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند

استعفای ناگهانی جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 07:34

آردرن پیشتر قاطعانه گفته بود قصد دارد بار دیگر نامزد انتخابات شود.

العالم - به نقل از آسوشیتدپرس، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، روز پنج‌شنبه اعلام کرد از این منصب روز ۷ فوریه (۱۸ بهمن) کناره‌گیری می‌کند.

وی این تصمیم غیرمنتظره را در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و گفت: «منصب نخست وزیری بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌ام بوده و از مردم نیوزیلند به خاطر امتیاز بزرگی که برایم قائل شدند تا در این پنج سال و نیم اخیر کشور را هدایت کنم، تشکر می‌کنم.»

او در حالی که اشک می‌ریخت اضافه کرد: «با در اختیار گرفتن این منصب عالی، مسئولیت‌هایی نیز متوجه فرد می‌شود، از جمله این مسئولیت که مطمئن باشید شخص مناسبی برای رهبری هستید و همچنین متوجه باشید که چه زمانی دیگر شخص مناسبی نیستید.»

نخست وزیر نیوزیلند افزود: «شما نمی‌توانید و نباید این مسئولیت را بر عهده بگیرید مگر اینکه از ظرفیت کاملی برخوردار باشید و کمی هم توان ذخیره برای چالش‌های برنامه‌ریزی نشده و غیرمنتظره که به ناچار پیش می‌آیند، کنار گذاشته باشید.»

جاسیندا آردن همچنین گفت طی این پنج سال و نیم علاوه بر پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مسائل درازمدتی مانند مسکن، فقر کودکان و تغییرات آب و هوایی، ناگزیر شده مسائل دیگری چون فوران آتشفشان، یک بیماری همه گیر و بحران اقتصادی متعاقب آن را مدیریت کند.

وی اظهار داشت: «تصمیماتی که باید گرفته می‌شد سخت و طاقت‌فرسا بوده است. می‌دانم که این منصب چه چیزهایی می‌طلبد و می‌دانم که دیگر آنقدر توان ندارم که بتوانم عدالت را برقرار کنم. مسئله به همین سادگی است.»

او همچنین اعلام کرد انتخابات عمومی نیوزیلند در 14 اکتبر برگزار خواهد شد و تا آن زمان قانونگذار باقی خواهد ماند.

اعلام این خبر برای مردم کشوری که 5 میلیون نفر جمعیت دارد، تعجب‌آور بود. اگرچه در محافل سیاسی صحبت هایی مبنی بر احتمال استعفای آردرن پیش از انتخابات آتی شنیده می شد، او همیشه قاطعانه گفته بود قصد دارد بار دیگر نامزد شود.

آردرن که در سال ۲۰۱۷ با ۳۷ سال سن به نخست وزیری نیوزیلند انتخاب شد، یکی از جوان‌ترین رؤسای دولت زن جهان بوده است. او به عنوان رهبر حزب کارگر نیوزیلند به کار دولت «ملی» که برای ۹ سال اداره امور را در این کشور بر عهده داشت، خاتمه داد و خود رهبری نیوزیلند را بر عهده گرفت.

مشخص نیست تا زمان انتخابات چه کسی به عنوان نخست وزیر نیوزیلند فعالیت خواهد کرد. گرانت رابرتسون، معاون نخست وزیر اعلام کرده است برای رهبری حزب کارگر رقابت نخواهد کرد و همین امر، زمینه را برای حضور نامزدهای متعدد فراهم می‌کند.

پربیننده ترین خبرها