نامه سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان به رونالدو درباره جنایات آل سعود

شنبه 1 بهمن 1401 - 15:30

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان با ارسال نامه‌ای به کریستین رونالدو، فوتبالیست مشهور، جنایات آل سعود و داستان‌هایی را که قبلاً درباره افراد تحت تعقیب در عربستان هرگز نشنیده بود، برایش تبیین کرد.

العالم - عربستان سعودی

سازمان حقوق بشر اروپایی - سعودی نامه ای به کریستین رونالدو، فوتبالیست مشهور پرتغالی با عنوان «چرا در فوتبال و حقوق بشر همزمان با هم پیروز نمی شویم؟» ارسال کرد و در آن داستان هایی از زندگی مردم تحت تعقیب در عربستان سعودی را که قبلاً نشنیده بود، برای او تعریف کرد تا حال که رونالدو تصمیم گرفته به عنوان بازیکن یکی از باشگاه های عربستان دو سال را در این کشور سپری کند، آن را بهتر بشناسد.

اولین داستان مربوط به سلمی الشهاب مادر دو فرزند که پسرش از سن دختر کوچک کریستین کوچکتر است، اما قرار است سی و چهار سال از زندگی خود را با محرومیت از دیدار مادر سپری کند زیرا سلمی با نوشتن توئیت هایی خواستار احقاق حقوق زنان و زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی شده بود.

همین طور علی السبتی که هنگام مشارکت در تظاهرات و مطالبه گری تنها 12 سال داشت اما به اعدام محکوم شد و همراه با هفت نوجوان دیگر که مانند او در زندان بزرگ شده اند، در انتظار اجرای حکم اعدام است.

در مورد ماجرای شکنجه و تحقیر در زندان های سعودی مثال فراوان است اما در این نامه تنها به قهرمانی به نام محمد لباد اشاره شد که درد و رنج شکنجه اش از زمان دستگیری آغاز گردید تا زمان محکومیتش به اعدام ادامه داشت؛ وی علاوه بر این که مورد ضرب و شتم قرار گرفت و آثار شلاق وحشیانه بر تمام اعضای بدنش وجود داشت، در معرض شنیع ترین شکنجه ها قرار گرفت که منجر به اختلالات روانی و عدم تمرکز ذهنی او شد.

غیر عربستانی ها نیز از ظلم آل سعود در امان نیستند. مهدیه المزروقی پرستار تونسی نیز به اتهام بازنشر یک توئیت به پانزده سال زندان محکوم شد.

مهی القحطانی هم به همین شکل روزهای خود را سپری می کند و از محمد القحطانی شوهرش و مدافع حقوق بشر که در زندان های سعودی ناگهان غیب شده است، هیچ خبری ندارد.

در پایان نامه آمده است که کریستین اگر نمی‌دانستی، بدان ورزشگاه «پارک مرسول» کمتر از پنجاه کیلومتر با زندان الحائر فاصله دارد که در آن ده‌ها مدافع حقوق بشر مانند عبدالعزیز الشبلی و عیسی النخیفی در حال زجر کشیدن و ذره ذره آب شدن هستند.

یک ماه قبل از آمدن تو، پادشاه این مملکت تنها و تنها در یک روز، هشتاد و یک نفر را دسته جمعی اعدام کرد و گردن زد! آنها امروز تو را آورده اند تا با سوء استفاده بی وقفه از نام و آوازه ات، بر کشتارها و جنایاتشان علیه افرادی که مانند تو خانواده، زندگی، شغل و رویا دارند،سرپوش بگذارند.

پربیننده ترین خبرها