صنعاء: در صورت شکست توافق آتش بس تنش به عمق عربستان کشیده خواهد شد

شنبه 1 بهمن 1401 - 21:28

مسئولان یمنی در صنعاء بار دیگر درباره تلاش کشورهای متجاوز برای خنثی کردن پیشرفت های به دست آمده در موضوع توافقنامه تمدید آتش بس اخیر هشدار دادند.

العالم _ یمن

به گزارش العالم، رسانه های یمنی اعلام کردند یکی از فرماندهان برجسته نظامی در وزارت دفاع دولت صنعاء به ائتلاف سعودی هشدار داد اگر تلاش کند موارد تفاهم به دست آمده درمورد توافق آتش بس با صنعاء را دور بزند، تنش در عمق خاک سعودی تشدید خواهد شد.

این رسانه ها افزودند سرتیپ عبدالله بن عامر معاون اداره ارشاد معنوی یمن گفت: قدرت ارتش یمن به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است و کشورهای متجاوز باید متوجه خطر دور زدن تفاهمات به دست آمده باشند.

در همین حال محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی حاکم در یمن تصریح کرد که پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات حاصل شده است، وی با این حال تاکید کرد که گفتگوها درباره حقوق کارکنان، غرامت و مطالبات کلی همچنان ادامه دارد، مطالباتی که صنعاء برای تمدید آتش بس و تلاش برای توقف جنگ، به ائتلاف متجاوز سعودی ارائه کرده است.

محمد علی الحوثی همچنین گفت: گفتگوهایی که در جریان است، به پرونده های انسانی مانند موضوع حقوق کارکنان و بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر حدیده مربوط می شود و جمهوری یمن بر مواضع و مطالبات مشروع خود ثابت قدم است هرچند ائتلاف همچنان وقت کشی می کند.

با وجود ابهام در صحنه سیاسی درمورد توافق آتش بس یا مفاد و زمان اعلام آن، رسانه های سعودی و اماراتی با اشاره به اینکه تاکنون بین طرف های مذاکره در مورد حقوق کارکنان کشوری و لشکری ​​بر اساس بانک اطلاعاتی سال 2014 توافق به دست آمده است، بندهایی را منتشر کردند که به گفته آنها، مفاد توافق است. این رسانه ها همچنین اعلام کردند افتتاح پروازهای تجاری جدید از فرودگاه صنعاء به شش کشور قطر، اردن، مالزی و هند علاوه بر دو مقصد قبلی یعنی مصر و اردن از بندهای توافق است.

توافق همچنین شامل رفع کامل محاصره بندر حدیده، از سرگیری صادرات نفت و گاز و گشایش راه‌ها بین استان‌ها به شرط آتش‌بس برای مدت شش ماه محقق می شود. همچنین تاکید شده است که اجرای مفاد این توافق، اندکی قبل از اعلام رسمی تمدید آتش بس خواهد بود.

این در حالی است که رهبران برجسته دولت صنعاء مذاکرات بین دو طرف تحت نظارت عمان را مثبت توصیف کردند که نشان دهنده پذیرش شرایط صنعا از سوی عربستان سعودی است.

پربیننده ترین خبرها