زلال قرآن (1973)؛

منظور از خیفه چیست؟

منظور از خیفه چیست؟
يکشنبه 2 بهمن 1401 - 17:24

العالم - زلال قرآن

«خیفه» حالت ترس، و آن حالتی است که انسان را از وضعیت غفلت خارج کرده و به خداوند تبارک و تعالی متوجه می سازد، و با پیشگیری از هرنوع طغیان و سرکشی، او را خاضع و خاشع نموده و به تسبیح و تنزیه ذات اقدس الهی وامی دارد، چنانکه درآیات زیر:

1 – آیه 13 سوره مبارکه رعد:
« وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللَّـهِ وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ»
ترجمه: (و رعد (و برق و همه قوای عالم غیب و شهود) و جمیع فرشتگان همه از بیم (قهر) خدا به تسبیح و ستایش او مشغولند، و صاعقه‌ ها را بر سر هر قومی بخواهد می‌ فرستد، باز هم کافران در (قدرت) خدا جدل می ‌کنند با آنکه او سخت انتقام است).

2 - آیات 205 و206 سوره مبارکه اعراف بابیان:

« وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ . إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ»
ترجمه: (خدای خود را با تضرّع و بیم از خدا و بی ‌آنکه آواز برکشی در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش. آنان (یعنی ارواح و فرشتگانی) که در حضور پروردگار تواند هیچ ‌گاه از بندگی او سرکشی نکنند و پیوسته به تسبیح و تنزیه ذات احدیت و به سجده او مشغولند).
به آن تصریح گردیده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها