سازمان ملل: کووید-19 قاچاق انسان را کاهش داد اما منازعه اوکراین یک ریسک محسوب می‌شود

سازمان ملل: کووید-19 قاچاق انسان را کاهش داد اما منازعه اوکراین یک ریسک محسوب می‌شود
سه شنبه 4 بهمن 1401 - 08:21

یک گزارش جدید سازمان ملل از کاهش 11 درصدی موارد قاچاق انسان در سال 2020 حکایت دارد.

العالم - به نقل از رویترز، یک گزارش سازمان ملل که روز سه شنبه منتشر شد می گوید همه گیری کووید-19 منجر به اولین کاهش در تعداد موارد شناخته شده قربانیان قاچاق انسان در 20 سال گذشته شد، اما منازعه اوکراین احتمالا اکنون باعث افزایش موارد قاچاق انسان شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در هفتمین گزارش جهانی خود در مورد قاچاق انسان اعلام کرد تعداد قربانیان قاچاق کشف شده در سال 2020، 11 درصد کاهش یافته است، آخرین سالی که اطلاعات مربوط به آن در بیشتر کشورها در دسترس است.

در خلاصه این گزارش آمده است: «در سال 2020، برای اولین بار، تعداد قربانیان شناسایی شده در سطح جهان کاهش یافته است. و بیشترین کاهش در کشورهای با درآمد کم و متوسط، به ویژه در آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین جنوب صحرای آفریقا، شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام گزارش شده است.»

این گزارش می‌افزاید: «این تغییر در روندها می‌تواند نتیجه سه عامل مختلف باشد که به‌ویژه کشورهای کم‌درآمد و متوسط را در طول همه‌گیری تحت‌تاثیر قرار می‌دهد: ظرفیت کمتر سازمانی برای شناسایی قربانیان، فرصت‌های کمتر برای قاچاقچیان به دلیل محدودیت‌های پیشگیرانه کووید-19، و تغییر مقاصد قاچاق به مکان‌های مخفی‌تر و وجود احتمال کمتر برای شناسایی آنها.»

همچنین داده های مقدماتی برای سال 2021 تنها از 20 کشور حاکی از کاهش بیشتر قاچاق در سال 2021 در بخش هایی از جنوب شرقی آسیا، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب است.

در این گزارش آمده است قاچاق برای استثمار جنسی با 24 درصد، شدیدترین کاهش را تجربه کرد. برای نخستین بار از زمانی که این سازمان جمع آوری داده ها در این حوزه را آغاز کرد، قاچاق کشف شده در این دسته تقریباً برابر با قاچاق برای کار اجباری بود و هر کدام حدود 39 درصد از کل موارد قاچاق را به خود اختصاص داد.

در عین حال، درگیری ها باعث افزایش قاچاق می شود و بعید است که منازعه اوکراین یک استثنا باشد.

این سازمان با اشاره تلویحی به الحاق کریمه به روسیه گفت: «وضعیت اضطراری پناهندگان در اوکراین خطرات قاچاق را برای جمعیت آواره اوکراینی افزایش می‌دهد. درگیری در اوکراین در سال 2014 تعداد قربانیان اوکراینی را در اروپای غربی در سال 2016 چهار برابر کرد.»

پربیننده ترین خبرها