المشاط: آمریکا و انگلیس پشت جنگ اقتصادی علیه یمن قرار دارند

المشاط: آمریکا و انگلیس پشت جنگ اقتصادی علیه یمن قرار دارند
سه شنبه 4 بهمن 1401 - 19:46

رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت که ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه یمن، از طریق سفیر انگلیس به طور آشکار و به وضوح نشان داد که «این دو کشور پشت جنگ اقتصادی جنایتکارانه علیه مردم یمن هستند».

العالم - یمن

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن امروز سه شنبه ضمن دیدار با عبدالعزیز الطرب مشاور شورای عالی سیاسی، جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای دوچندان کردن رنج ملت یمن به ویژه در مناطق جنوبی را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت که «آمریکا و انگلیس پشت جنگ اقتصادی جنایتکارانه علیه یمن قرار دارند».

وی گفت: «موضع اعلام شده اخیر انگلیس، نقش لندن و واشنگتن در جنگ اقتصادی علیه ملت یمن از جمله سیاست‌های محاصره و گرسنگی را به ویژه در مناطق اشغالی و جنوبی ثابت کرد».

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد که تشدید اقدامات جنایتکارانه انگلیس و آمریکا علیه اقتصاد یمن با هدف افزایش درد و رنج شهروندان در کنار رنج مداوم آنها در طول سالیان تجاوز ائتلاف سعودی، محاصره و قطع حقوق‌ آنها است.

مشاور شورای عالی سیاسی یمن در این دیدار همچنین به بررسی آثار مخرب تشدید جنگ اقتصادی آمریکا و انگلیس بر مناطق اشغالی به ویژه در مناطق یمن جنوبی پرداخت و گفت: افزایش قیمت دلار گمرکی به ۷۵۰ و افزایش مالیات بر فروش و افزایش قیمت مشتقات نفتی موجب افزایش قیمت کالاها و تورم بویژه در مناطق جنوب یمن شده است.

پیشتر «جیمز کاریوکی» دیپلمات انگلیس در سازمان ملل مدعی شده بود که «ممانعت حوثی ها (انصارالله) از صادرات نفت، دولت یمن را با تنگنای اقتصادی وخیم مواجه کرده است. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که تمام اقدامات را برای کاهش این تأثیر و حمایت از دولت یمن در این زمان حساس انجام دهد».

این ادعای کاریوکی درحالی است که مقامات دولت نجات ملی یمن بر لزوم برآورده شدن مطالبات برحق ملت یمن از جمله بهره مندی کارمندان دولت از درآمدهای نفتی این کشور به عنوان پیش شرط تمدید دوباره آتش بس تاکید دارند. تا پیش از این، ائتلاف متجاوز که برخی مناطق و استان های جنوبی یمن را در اشغال خود دارد، اقدام به غارت نفت یمن و صادرات آن می کرد و بخشی از درآمد نفتی را به دولت دست نشانده خود در یمن می داد اما ارتش یمن وابسته به دولت نجات ملی این کشور اخیرا با دو عملیات نظامی جلوی ادامه این سرقت نفت یمن را گرفته و اعلام کرد که تا زمانی که مطالبات برحق مردم یمن از جمله حقوق کارمندان یمنی پرداخت نشود، اجازه صادرات را نخواهد داد.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن نیز به اظهارات سفیر انگلیس در این کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد که لندن در سنگر فاسدان، سارقان و تروریست ها ایستاده و به دنبال سنگ اندازی بر سر راه صلح در یمن است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها