افراط در شهرک سازی و خطرات امنیتی که صهیونیست ها تهدید می کند

افراط در شهرک سازی و خطرات امنیتی که صهیونیست ها تهدید می کند
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 12:28

رژیم اشغالگر پروژه شهرک‌سازی خود را گسترش می‌دهد و شعار کابینه بنیامین نتانیاهو نیز همین است. ولی این سیاست با مقاومت شدید در سرتاسر مناطق فلسطین از جمله کرانه باختری مواجه شده است.

العالم- نظرکده
رژیم صهیونیستی که در معرض دفاع گسترده مبارزان فلسطینی در برابر سیاست های افزایش اشغالگری قرار گرفته، به بازداشت‌های کورکورانه و سرکوب آنها روی آورده به طوری که تاکنون به شهادت شماری از مبازان فلسطینی منجر شده است.

رهبران فلسطینی معتقدند افراط‌گرایی صهیونیسم مذهبی از حد و مرزهای سابق فراتر رفته و درصدد تضعیف روحیه فلسطینیان و از بین بردن موجودیت آنها است و لذا، آنها پروژه شهرک‌سازی را توسعه می‌دهند تا آن را برای شهروندان صهیونیستی عرضه کنند به‌ویژه که این رژیم به صورت هفتگی شاهد اعتراضات گسترده‌‌ای است و معترضان از عملکرد این رژیم انتقاد می‌کنند که به بروز اختلافات و دودستگی در سر زمین های اشغلی منجر شده است.

از سوی دیگر، ناظران مسائل رژیم صهیونیستی معتقدند شهرک‌سازی یکی از اهداف جنبش صهیونیسم از زمان شکل‌گیری است، و هدف اصلی و نخست این رژیم، اشغال سرزمین فلسطین و کوچاندن ملت آن و تشکیل نیروی مسلح با استفاده از گروهک‌های صهیونیستی برای حمایت از این رژیم بوده است.

این کارشناسان خاطرنشان می کنند از سال 77، شهرک‌سازی در کرانه باختری سرعت فزاینده‌ای گرفته و همزمان تعداد شهرک‌نشینان در حال افزایش بوده است. با توجه به اینکه قوانین بین‌الملل از ده‌ها سال قبل هیچ کاری برای مهار کردن رژیم اشغالگر و جلوگیری از تعدی و تجاوز ه این رژیم به خاک فلسطین نکرده است، این رژیم همواره برای چنبره زدن بر خاک فلسطین با توسل به ابزارهای متعددی فلسطینی‌ها را از خانه و کاشانه خود بیرون رانده و اراضی آنها را تصاحب کرده است.

به گفته این کارشناسان، جنبش مقاومت فلسطین در کرانه باختری، به عنوان خط مقدم نبرد با شهرک‌نشینان و ارتش رژیم اشغالگر، فعالیت‌های خود را چند برابر کرده است به طوری که کرانه باختری اکنون به عنوان خطری استراتژیک – به اعتراف صهیونیست‌ها - برای تل‌آویو تبدیل شده است.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند کابینه ائتلافی بنت- لاپید نسبت به کابینه های قبلی نتانیاهو، نرخ بالاتری را در پروژه شهرک‌سازی ثبت کرد.

به گفته این کارشناسان، کنفرانس اخیر هرزلیا در اواخر سال گذشته میلادی نشان داد که مقاومت فلسطینیان در کرانه باختری خطری استراتژیک برای اسرائیل محسوب می‌شود.

کارشناسان تصریح کردند مقاومت فلسطین در کرانه باختری در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان و گسترش تعداد شهرک‌های غیرقانونی، اوج گرفته، که این امر به نوبه خود باعث ترس و نگرانی رژیم تل‌آویو از افزایش عملیات مقاومت فلسطینیان از سال گذشته شده است.

آنها تأکید کردند رژیم اسرائیل شهرک حومش را به این دلیل که به خطری امنیتی علیه آن تبدیل شده، تخلیه کرده است.

پربیننده ترین خبرها