جنگنده سوخو-۳۵؛ گام ایران به سمت تقویت و مدرن سازی ناوگان هوایی

جنگنده سوخو-۳۵؛ گام ایران به سمت تقویت و مدرن سازی ناوگان هوایی
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 12:07

یک تارنمای خبری و تحلیلی در گزارشی به تاثیر اضافه شدن هواپیماهای سوخو-۳۵ به ناوگان هوایی ایران پرداخت و نوشت که انتظار می‌رود این جنگنده‌ها پیشرفت قابل توجهی برای زرادخانه تهران داشته باشد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«اوراسیا ریویو» روز چهارشنبه در گزارشی با عنوان «درخواست ایران برای جنگنده‌های سوخو-۳۵ و تاثیر آن بر محاسبات راهبردی غرب آسیا»، نوشت: انتظار می‌رود که جنگنده‌های سوخو-۳۵ باعث پیشرفت قابل توجهی برای زرادخانه تهران شود. به صورت ژئوپلیتیکی، این جنگنده‌ها داستانی از نوسانات و تغییر مداوم منافع در منطقه را روایت می‌کنند.

این تارنما با توجه به اینکه مصر نیز دارای جنگنده‌های مشابه با ایران است، افزود: هواپیماهای سوخو-۳۵ که در اصل برای مصر ساخته شده بودند، ذیل همکاری‌های جدید ایران با روسیه به تهران داده خواهد شد. جنگنده‌های سوخو-۳۵ به جنگنده‌های میگ-۲۹ روسیه در ناوگان این کشور شاخ آفریقا افزوده شد درحالیکه هر دو مدل جنگنده روسی به دلیل عدم تمایل واشنگتن به فروش F-۱۵ به قاهره (تا حدی به دلیل سابقه حقوق بشری‌اش) اکنون در ناوگان مصر هم دیده می‌شود.

این تارنما در ادامه با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی برای تقویت ناوگان هوایی خود اضافه کرد: اسرائیل همواره متحد آمریکا در هر گونه فضای حاکم در منطقه بوده است. با بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت با یک ائتلاف راست افراطی، انتظار می‌رود تل آویو موضع سخت تری علیه ایران در سال جاری اتخاذ نماید. با انتشار اخبار درباره احتمال دریافت سوخو-۳۵ از سوی ایران، گفته می‌شود که تل آویو پیشتر برای خرید ۲۵ جنگنده اف-۱۵ EX به آمریکا درخواست داده است.

به نوشته اوراسیا ریویو، رژیم صهیونیستی دارای پیشرفته ترین جنگنده‌ها در منطقه است و برای حفظ برتری نظامی این رژیم ممکن است مساله دستیابی امارات به قابلیت‌های مشابه اسرائیل، با وجود امضای توافق ابراهیم بین دو طرف، با بن بست روبرو شود. این نشان می دهد که سطح واگرایی ممکن است همیشه یک گام فراتر از سطح نزدیکی اسرائیل و اعراب باقی بماند.

در این گزارش همچنین آمده است: حرکت ایران به سمت درجه‌ای از مدرن‌سازی ناوگان هواپیماهای جنگنده خود در زمانی رخ می‌دهد که غرب آسیا در میانه فروپاشی کامل توافق هسته‌ای، در تلاش برای احیای آن است.

این گزارش می افزاید: ایران همواره به سمت پیشبرد گفت‌وگوها حرکت کرده و در عین حال به سیاست‌های راهبردی و تاکتیکی اش ادامه می‌دهد و دست از حوزه‌های منافع خود نمی‌کشد. سال ۲۰۲۳ ممکن است شاهد یک نقطه عطف در منطقه باشد و از وضع موجود فاصله بگیرد.

پربیننده ترین خبرها