مدیرکل آژانس در راه ایران؛ آیا آمریکا از زیاده خواهی های برجامی دست برداشته است؟

مدیرکل آژانس در راه ایران؛ آیا آمریکا از زیاده خواهی های برجامی دست برداشته است؟
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 13:34

"معتقدم فوریه آینده به ایران سفر می کنم.. شاید درباره مذاکرات سیاسی بسیار مهم و ضروری صحبت کنیم .. هیچ کس مرگ برجام را اعلام نکرده است .. اما هیچ تعهدی وجود ندارد، بندهای موجود در این توافقنامه بارها نقض شده اند.. ایران دست به اشاعه هسته ای نزده است.. به همین دلیل است که باید تعامل کنیم". این جملات مهمترین موضوعات مطرح شده در سخنرانی دیروز (سه شنبه) رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در پارلمان اروپاست.

العالم - کشکول

بر کسی پوشیده نیست که اغلب سازمان های بین المللی به خصوص آژانس بین المللی انرژی اتمی، زیر سلطه کشورهای غربی به خصوص آمریکا هستند و تجربه چند سال گذشته ایران با آژانس و شخص گروسی بهترین گواه این مدعا هستند.

همه به یاد داریم که چگونه گروسی قبل از ارائه گزارش آژانس درباره ایران، به "اسرائیل" سفر کرد. همه می دانند که این مرد، صرفا تکرار کننده مواضع آمریکاست و امروز اینگونه به زبان دیپلماسی درباره برجام حرف می زند و معتقد است که برجام نمرده است. تردیدی نیست که این جمله هم، انعکاسی از تمایلات آمریکا برای از سرگیری مذاکراتی است که صرفا به خاطر لجاجت واشنگتن متوقف شده است.

مهمترین نکته در سخنان گروسی، تأکید وی بر ضرورت ادامه مذاکرات سیاسی با ایران است. او به طور ضمنی و تلویحی اعتراف کرده است که تمام هیاهویی که به خاطر برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران به راه افتاده، صرفا انگیزه سیاسی داشته است نه فنی یا تکنینکی یا حتی نظامی. زیرا همه از جمله شخص گروسی می دانند که برنامه هسته ای ایران، صلح جویانه است و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره در همه گزارش های خود به این حقیقت اذعان داشته است. با این جال گروسی در مقابل اراده آمریکا، حرفی برای گفتن ندارد.

مطیع بودن گروسی در برابر اراده آمریکا نیاز به دلیل و شاهد ندارد؛ برای مثال او بارها به وجود آثار اورانیوم در مکان هایی اشاره کرده است و مدعی شده که ایران، این مکان ها را پنهان کرده است در حالی که این اتهام، صرفا یک اتهام "اسرائیلی" است و در متن توافق هسته ای پاسخ آن داده شده است. به عبارت دیگر اگر چنین مکان ها و سایت هایی وجود داشتند پس چرا 6 ابرقدرت دنیا در سال 2015 برجام را امضا کردند. صرف امضای برجام گواهی است بر پوچی و دورغین بودن این قبیل ادعاهایی که "اسرائیل" و آمریکا ساخته و پرداخته اند و گروسی هر از گاهی آنها را تکرار می کند.

و اما صحبت های گروسی درباره "نقض چندین باره بندهای برجام " اتهامی است که بیش از هر چیز متوجه آمریکا و سه کشور اروپایی، فرانسه، آلمان و انگلیس است. آمریکا جلوی چشم جهانیان از برجام خارج شد و تحریم های سختی را بر ایران تحمیل کرد. سه کشور اروپایی هم هیچ وقت به برجام پایبند نبوده اند. در حالی که ایران – به گواه 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی- تنها کشوری است که به این توافق پایبند بوده است. کما اینکه ایران یک سال کامل به کشورهای اروپایی فرصت داد تا خسارت هایی را به خاطر خروج یک طرفه آمریکا از برجام متوجه این کشور شده است، جبران کنند. اما فایده ای نداشت.

با این حال امید است گروسی این بار در سفر به ایران، رهاوردی داشته باشد تا بتواند مذاکرات هسته ای را از این رکودی - که حاصل مواضع و زیاده خواهی های امریکا است و هیچ ربطی به برجام ندارند – خارج کند.

پربیننده ترین خبرها