پمپئو خاطرات خود را منتشر کرد؛ بن‌سلمان یک "رهبر تاریخی" و قتل خاشقجی "یک مسئله عادی" است!

پمپئو خاطرات خود را منتشر کرد؛ بن‌سلمان یک
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 17:39

پمپئو، روز گذشته خاطرات خود را منتشر کرد که رسانه‌های آمریکایی آن را پر از دروغ و ناامیدکننده توصیف کرده‌اند.

العالم- درگوشی

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق بزرگ‌ترین دروغگو در تاریخ وزارت خارجه آمریکا بوده و به دلیل همین ویژگی اخلاقی‌اش از نزدیک‌ترین افراد به دونالد ترامپ، دروغگوترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

خاطرات پمپئو، که تحت عنوان هرگز نظرت را عوض نکن، برای آمریکایی‌ها که دوستش دارم، بجنگ، از سوی بسیاری از ناظران مورد تردید قرار گرفته است حتی بخش‌هایی از آن که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، جعل و تحریف وقیحانه حقایق است. لذا ناظران حق دارند که همه آنچه در خاطرات پمپئو آمده است را زیر سوال ببرند.

پمپئو در آوریل ۲۰۱۹ برای دانشجویان دانشگاه "ای اند ام" در تگزاس سخنرانی کرده بود که در آن رابطه صمیمانه ترامپ با بن سلمان را حتی پس از افشای دست داشتن او در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، توجیه کرد.

او گفت: شعار (دانشگاه نظامی) "وست پوینت" (دانشگاه محل تحصیل پمپئو) چه بود؟ دروغ نگو، فریبکاری نکن، دزدی نکن و کسانی را که این کارها را می‌کنند، تحمل نکن. وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم. این به شما شکوه تجربه (آزمون و خطای) آمریکایی را یادآوری می‌کند.

چنین دروغگو شروری در خاطراتش چه می‌تواند بگوید، به عنوان مثال، او خشم ناشی از قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی را "خشم کاذب" توصیف می‌کند و می‌گوید که روزنامه‌نگاران "به شدت این ماجرا را صیقل می‌دهند". او همچنین خاشقجی را به تعامل با اخوان‌المسلمین متهم کرده است.

پمپئو قتل هولناک خاشقجی را به شیوه‌ای بسیار کم‌اهمیت و زشت توجیه کرد و گفت: به هر حال برای من این (قتل) تعجب‌آور نبود. من به اندازه کافی (حوادثی) در خاورمیانه دیده‌ام که بدانم این نوع ظلم و خشونت در این بخش از جهان بسیار معمول است."

پمپئو در بخش دیگری از خاطرات خود، بن‌سلمان را به عنوان "شخصیت اصلاح‌طلبی که ثابت می‌کند یکی از مهم‌ترین رهبران زمان خود و یک شخصیت واقعی تاریخی در عرصه جهانی است" توصیف می‌کند.

او مطبوعات را به دلیل انتقاد از روابط بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بن سلمان مورد انتقاد قرار می‌دهد و می گوید که این رابطه "رسانه‌ها را دیوانه‌تر از یک گیاه‌خوار در یک کشتارگاه گوشت کرده است."

دروغ‌های پمپئو بی‌پاسخ نماند و حنان العطار خاشقجی، بیوه خاشقجی اظهار داشت که او می‌خواهد "همه کسانی را که کتاب‌هایی منتشر، و شوهرش را تحقیر می‌کنند و از این طریق درآمد حاصل می‌کنند، ساکت کند."

خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی نیز در توییتر، "خشم و وحشت" خود را از این ادعاهای پمپئو ابراز کرده و نوشته است که پمپئو "با بی‌احترامی و به‌دور از انسانیت"، درباره شخصی که وحشیانه به قتل رسیده، سخن گفته است.

فرید رایان، ناشر و مدیر عامل واشنگتن‌پست نیز تحریف حقایق مربوط به خاشقجی توسط پمپئو را "تکان‌دهنده و ناامید کننده" دانست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها