روسیه مذاکره با ژاپن در مورد ماهیگیری اطراف جزایر مورد مناقشه را رد کرد

روسیه مذاکره با ژاپن در مورد ماهیگیری اطراف جزایر مورد مناقشه را رد کرد
يکشنبه 9 بهمن 1401 - 11:44

این جزایر در روسیه با نام کوریل و در ژاپن با نام سرزمین های شمالی شناخته می شوند و هسته اصلی تنش چند دهه‌ای میان توکیو و مسکو را تشکیل داده اند.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، روسیه روز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات سالانه با ژاپن درباره تمدید پیمانی که به ماهیگیران ژاپنی اجازه می دهد اطراف جزایر مورد مناقشه فعالیت کنند را برگزار نخواهد کرد و افزود ژاپن اقدامات ضد روس انجام داده است.

این جزایر در نزدیکی جزیره هوکایدو در شمال ژاپن، در روسیه با نام کوریل و در ژاپن با نام سرزمین های شمالی شناخته می شوند و هسته اصلی تنش چند دهه‌ای میان این دو همسایه را تشکیل داده اند.

خبرگزاری دولتی ریا به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد: «در چارچوب اقدامات ضد روسی دولت ژاپن، طرف روس به توکیو اطلاع داد که نمی‌تواند با برگزاری رایزنی‌های بین‌دولتی در خصوص اجرای این توافق، موافقت کند.»

ژاپن، متحد اصلی ایالات متحده، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه سال 2022، ده ها فرد و سازمان روس را تحریم کرد.

ژاپن روز جمعه تحریم های روسیه را در پاسخ به حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین تشدید کرد.

روسیه در ماه ژوئن قرارداد 1998 را که به قایق‌های ژاپنی اجازه می‌داد در نزدیکی جزایر ماهیگیری کنند، به حالت تعلیق درآورد و دبیر کابینه ژاپن روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت ژاپن از روسیه می‌خواهد در مذاکرات سالانه شرکت کند تا ماهیگیری امسال آغاز شود.

اما وزارت خارجه روسیه گفت هیچ بهبودی در روابط حاصل نخواهد شد مگر اینکه ژاپن «احترام» نشان دهد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها