ترکیه در پی اعتراضات اخیر، به شهروندانش درباره سفر به اروپا هشدار داد

ترکیه در پی اعتراضات اخیر، به شهروندانش درباره سفر به اروپا هشدار داد
يکشنبه 9 بهمن 1401 - 12:55

آنکارا می‌گوید در پی اعتراضات اخیر، از درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت نخواهد کرد.

العالم - ترکیه

به نقل از آسوشیتدپرس، آنکارا اواخر روز شنبه با اشاره به اسلام هراسی و تظاهرات ضدترکیه، برای شهروندانش که در کشورهای اروپایی زندگی می کنند یا قصد سفر به آنها را دارند، هشدار سفر صادر کرد.

این هشدار پس از اعتراضات هفته گذشته در سوئد مطرح می شود که در آن یک فعال ضد اسلام در اقدامی موهن، قرآن کریم را سوزاند و گروه‌های طرفدار کردها نیز علیه ترکیه تظاهرات کردند.

وزارت خارجه ترکیه از شهروندان این کشور خواست تا اقدامات احتیاطی را در دستور کار خود قرار دهند و از مناطق که در آنها تظاهرات برگزار می‌شود، دوری کنند. همچنین این وزارتخانه افزود اگر شهروندان ترک با حملات بر ضد اتباع خارجی یا نژادپرستانه مواجه شدند، باید به مقامات محلی مراجعه کنند.

ترکیه اقدام موهن سوزاندن قرآن کریم توسط راسموس پالودان، فعال راست افراطی در استکهلم را که روز جمعه در کپنهاگ آن را تکرار کرد، به شدت محکوم کرد. آنکارا همچنین سفیر هلند را پس از یک اقدام موهن مشابه و پاره شدن صفحات قرآن توسط یکی دیگر از فعالان راست افراطی در لاهه احضار کرد.

دولت ترکیه همچنین اعلام کرد اعتراضات ضدترکیه توسط »افرادی که با گروه های تروریستی مرتبط هستند» افزایش یافته است - اشاره ای به حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک که چندین دهه است علیه دولت ترکیه می‌جنگد. گروه‌های طرفدار کردها در سوئد تظاهرات کردند و پرچم‌های پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن را به اهتزاز درآوردند. این اعتراضات پاسخی به وعده سوئد و فنلاند برای جلوگیری از فعالیت‌های پ‌ک‌ک در کشورهایشان به منظور جلب موافقت ترکیه برای عضویت آنها در ناتو است.

پس از این اعتراضات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به سوئد هشدار داد انتظار حمایت از پیشنهاد عضویت خود در ائتلاف نظامی ناتو را نداشته باشد. ترکیه همچنین یک نشست مهم در بروکسل را که در آن عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مورد بحث قرار می‌گرفت، به‌طور نامحدود به تعویق انداخت.

پربیننده ترین خبرها