امیرعبداللهیان عازم موریتانی شد

امیرعبداللهیان عازم موریتانی شد
سه شنبه 11 بهمن 1401 - 10:59

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات موریتانی تهران را به مقصد نواکشوت ترک کرد.

العالم - آفریقا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) ۱۱ بهمن ماه در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات موریتانی عازم نواکشوت پایتخت این کشور شد.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به موریتانی بعد از تصدی این سمت است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است در این سفر با «محمد ولد غزوانی» رئیس جمهور و «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه موریتانی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو بپردازد.

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ فروردین ماه سالجاری در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر امور خارجه و همکاری‌های جمهوری اسلامی موریتانی ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط با کشور موریتانی استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه همچنین از مواضع اصولی موریتانی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.

محمد سالم ولد مرزوک وزیر امور خارجه و همکاری‌های موریتانی نیز روابط دو کشور را مستحکم و صادقانه خواند و با توجه به ظرفیت‌های موجود خاطرنشان کرد: موریتانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های خود و در راستای منافع متقابل استقبال می‌کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تداوم رایزنی و پیگیری طرفین، دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش مناسبات دوجانبه باشند.

وزرای امور خارجه ایران و موریتانی همچنین بر تداوم رایزنی و تبادل نظر در خصوص روند روابط دوجانبه و همچنین مسائل اساسی جهان اسلام تأکید کرده و از یکدیگر برای سفر به کشورهای متبوع خود دعوت کردند.

مهرماه سال جاری هم حسین امیرعبداللهیان با «محمد سالم ولد مزروک» وزیر خارجه موریتانی در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با موریتانی هیچ محدودیتی ندارد و وزیر امور خارجه موریتانی ضمن استقبال از ایده گسترش مناسبات راهبردی با ایران، بر توسعه مناسبات در حوزه‌های آموزش عالی، کشاورزی، ماهیگیری و انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد.

وزیر خارجه موریتانی با اشاره به تحریکات و مداخلات خارجی اخیر در ایران اظهار داشت: غرب درصدد القای ارزش‌های خود به جای ارزش‌های اصیل اسلامی است و آنها دین و اعتقادات را نشانه گرفته‌اند.

موریتانی یازدهمین کشور بزرگ آفریقاست که از شمال با صحرا، از شمال شرقی با الجزایر، از شرق با مالی، از جنوب با سنگال و از غرب به اقیانوس اطلس متصل است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان شهریور ماه سالجاری در راستای گسترش روابط با آفریقا و در نخستین سفرش به قاره سیاه به جمهوری مالی و از آنجا به تانزانیا و زنگبار سفر کرد.

پربیننده ترین خبرها