اقتصاددان و مقام سابق کاخ سفید:

دلار آمریکا به دنبال مصادره دارایی ها و تحریم علیه کشورها تضعیف شده است

دلار آمریکا به دنبال مصادره دارایی ها و تحریم علیه کشورها تضعیف شده است
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 11:00

سیاست مالی واشنگتن با هدف مصادره دارایی‌ها و اعمال تحریم‌ها، موقعیت دلار را تضعیف کرده است.

العالم ـ آمریکا

«پال کریگ رابرتس» اقتصاددان آمریکایی و یکی از مقامات کاخ سفید در دوران دولت «رونالد ریگان» در دهه هشتاد، در مقاله‌ای نوشت: اگر عربستان و سایر کشور‌ها دلار‌های نفتی را کنار بگذارند، این امر منجر به حوادث فاجعه بار در ایالات متحده خواهد شد.

او توضیح داد: اعلان اخیر عربستان سعودی مبنی بر پذیرش پرداخت‌های نفتی با ارز‌هایی غیر از دلار، خبر مهمی است که مطبوعات نادیده گرفته‌اند.

این اقتصاددان آمریکایی معتقد است سیاست مالی واشنگتن با هدف مصادره دارایی‌ها و اعمال تحریم‌ها، موقعیت دلار را تضعیف کرده است.

رابرتس گفت که اکنون بسیاری از کشور‌ها تمایل خود را برای استفاده از ارز‌های ملی در تجارت بین المللی ابراز می‌کنند تا تحت تاثیر تهدید‌های احتمالی ایالات متحده قرار نگیرند.

او تاکید کرد: اگر عربستان دلار نفتی را کنار بگذارد، تقاضا برای پول آمریکا و ارزش دلار کاهش می‌یابد و این تهدیدی جدی برای اقتدار واشنگتن و قدرت مالی بانک‌های آمریکایی است.

پال کریگ رابرتس اقتصاددان آمریکایی است، او معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان تصدی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در دهه هشتاد و از مؤلفان اقتصاد ریگانی بود.

رابرتس دبیر و ستون‌نویس سابق وال استریت ژورنال، بلومبرگ بیزنس‌ویک و Scripps Howard News Service بوده و در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی برنده چند نشان افتخار در امور سیاست و اقتصاد شد.

او همچنین در نشریه‌هایی، چون «نشنال پالسی»، «نشنال ریویو»، «تایمز لندن»، «وال استریت ژورنال»، «فیگارو» و … هر از چندگاه مقاله و یادداشت می‌نویسد.

اختلاف‌های اخیر عربستان و آمریکا بر سر تولید نفت اوپک بر فرآیند پترودلار یعنی نفت عربستان به عنوان پشتوانه دلار آمریکا که از دهه ۸۰ میلادی ایجاد شده به خطر انداخته است.

به گزارش نورنیوز، به گفته اقتصاددانان اگر خواسته چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در خرید نفت و گاز عربستان با استفاده از ارز یوان عملی شود، ۳۵ درصد از مبادلات دلار در بازار‌های جهانی کاهش خواهد یافت و جایگاه آمریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا به خطر خواهد افتاد و روند افول هژمونی دلار در بازار‌های جهانی کلید می‌خورد، به‌خصوص که ممکن است به دنبال چین کشور‌های دیگری هم بخواهند با ارزی غیر دلار نظیر یوان با عربستان معامله کنند.

پربیننده ترین خبرها