آغاز تحقیقات قضایی ترکیه علیه توهین کنندگان به قرآن کریم در اروپا

آغاز تحقیقات قضایی ترکیه علیه توهین کنندگان به قرآن کریم در اروپا
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 12:27

دادستانی شهر آنکارا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات قضایی را علیه توهین کنندگان به قرآن کریم در سوئد، دانمارک و هلند به اتهام تحریک مردم به نفرت، دشمنی و توهین به ارزش‌های دینی مسلمانان آغاز کرده است.

العالم - ترکیه

بنابر گزارش وبسایت وزارت دادگستری ترکیه، دفتر دادستان عمومی آنکارا در این بیانیه اعلام کرد که با تشکیل پرونده، تحقیقات قضایی علیه «راسموس پالودان» و «ادوین واگنسولد» آغاز شده است.

در این بیانیه آمده است: این تحقیقات علیه پالودان و واگنسولد به اتهام تحریک مردم به نفرت و دشمنی و توهین به ارزش‌های دینی اسلام از طریق آتش زدن قرآن کتاب مقدس مسلمانان انجام می شود.

پالودان رهبر حزب راست افراطی دانمارک، دو هفته گذشته بعد از نماز جمعه، در اقدامی جسارت‌آمیز، در مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ و یک مسجد در دانمارک قرآن کریم را آتش زد.

این فرد تندرو، چند روز پیش نیز در مجاورت ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد، تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور شمار زیادی نیروی پلیس این کشور، قرآن کریم را آتش زد.

ترکیه و بسیاری از کشورهای اسلامی اقدام تحریک‌آمیز این سیاستمدار را محکوم کرده‌اند.

واگنسولد رهبر هلندی گروه راست افراطی موسوم به «اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب» نیز روز دوشنبه سوم بهمن یک نسخه از قرآن کریم کتاب مقدس مسلمان را در هلند آتش زد.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه که پیش از این نیز با دولت سوئد بر سر درخواست عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) دچار چالش شده بود، این رویکرد دولت سوئد را تعمدی دانست و اهانت به مقدسات مسلمانان را به بهانه آزادی بیان محکوم و اعلام کرد: این اقدام با چراغ سبز دولت سوئد انجام شده است.

مقامات آنکارا، در پی بی پاسخ ماندن درخواست دولت ترکیه مبنی بر تحویل ۱۳۰ متهم تروریستی تبعه ترکیه ساکن سوئد از سوی استکهلم و نیز اهانت این سیاستمدار افراطی سوئد به مقدسات دین اسلام، درخواست عضویت سوئد در ناتو را رد کردند.

پربیننده ترین خبرها