کمالوندی: به نامه آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از فردو پاسخ دادیم

کمالوندی: به نامه آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از فردو پاسخ دادیم
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401 - 08:57

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد و اظهارات گروسی را ناشی از نقص اطلاعات وی دانست.

العالم ـ ایران

بهروز کمال‌وندی چهارشنبه شب در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در یکی از خبرگزاری‌های بین المللی منتشر شده است، گفت: اگر این مطلب را آقای گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او بروز شده نباشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی دکتر علیمحمدی(فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است. بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی ادعا کرد طی یک بازرسی اعلام نشده از تاسیسات فردو مشخص شده است که دو آبشار سانتریفیوژهای «آی‌آر-۶» که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند به شکلی متفاوت از گزارش‌ ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

"رویترز" ادعا کرد که به یک گزارش "محرمانه" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو دست یافته است که آژانس در این گزارش به نحوه تغییر اتصال میان دو آبشار سانتریفیوژهای آی آر-۶ اشاره ای نکرده و تنها بیان کرده که "این سانتریفیوژها به گونه‌ای به هم متصل شده بودند که تفاوت اساسی با نحوه عملکرد اعلام شده توسط ایران داشت."

در این گزارش ادعا شده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که خلاصه ای از این گزارش محرمانه ارائه می دهد اعلام کرد که "رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام ایران در تغییر اساسی در نحوه اطلاع رسانی عملکرد تاسیسات فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا نگران است."

رویترز ادعا کرد: این تغییرات با تعهدات ایران بر اساس توافق پادمانی مغایرت دارد و توانایی آژانس برای تعدیل رویکرد پادمانی برای تاسیسات فردو و انجام اقدامات پادمانی در این تاسیسات را تضعیف می کند.

در بخش دیگری از گزارش آژانس که توسط رویترز منتشر شده آمده است: آژانس و ایران به گفت و گوهای خود ادامه می دهند. آژانس تعداد و شدت فعالیت های راستی آزمایی خود را درتاسیسات فردو افزایش داده است. با این حال، هنوز به برخی اقدامات حفاظتی دیگر نیاز است و آژانس در این خصوص در حال مذاکره با ایران است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها