سقوط شاخص مبارزه با فساد در عربستان سعودی

پنج‌شنبه 13 بهمن 1401 - 19:55

سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرد که عربستان سعودی در شاخص مبارزه با فساد در نهادهای دولتی در سال 2022 دو درجه سقوط کرده و به رتبه پنجاه و چهارم رسیده است.

العالم – عربستان سعودی

این سازمان افزود که سرکوب آزادی های مدنی و جلوگیری از دسترسی به اطلاعات، مردم را از فرآیند تصمیم گیری در این کشور دور می کند.

پرونده مبارزه با فساد در عربستان سعودی نه فقط پیشرفتی نداشته بلکه در مسیر پسرفت است.

این کاهش به دلیل نبود مکانیسم های حفاظتی در برابر فساد و سایر تخلفات است، علاوه بر این که دسترسی شهروندان به اطلاعات مربوط به خریدهای دولتی و بودجه دولت به دلیل ترس از انتقاد از دولت بسیار دشوار است و رسانه ها در معرض سانسور شدید قرار دارند.

سازمان شفافیت بین‌الملل ادامه داد: عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به کشورهایی ملی‌گرا، سرکوبگر آزادی‌های مدنی و مسدود سازی دسترسی به اطلاعات تبدیل شده اند، زیرا شهروندانشان خارج از فرآیند تصمیم‌گیری قرار دارند لذا سعودی به رغم مجازات جرایم فساد کوچک، فاقد ساز و کار مستقل برای کشف و پیشگیری از فساد سیستماتیک است.

سازمان یادآور شد، روابط شخصی بر عملکرد کارمند تأثیر گذاشته و فساد و سوء استفاده از موقعیت شغلی گسترش یافته و حتی برای یافتن کار، خرید بلیط هواپیما یا ساخت خانه نیاز به پارتی است.

فساد از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان افزایش یافته زیرا وی مخالفانش را سرکوب کرده و حاکم رژیمی استبدادی است که به شکنجه و اعدام منتقدانش به اتهام دفاع از حقوق بشر مبادرت می کند.

پربیننده ترین خبرها