شتاب قطار عادی‌سازی تل‌آویو با کشورهای آفریقایی

شتاب قطار عادی‌سازی تل‌آویو با کشورهای آفریقایی
جمعه 14 بهمن 1401 - 16:10

با روی کار آمدن دولت افراطی بنیامین نتانیاهو و تشدید اختلافات و بحران‌های داخلی اسرائیل، آفریقا به رمز جدید این رژیم تبدیل شده و او به امید صادرات بحران‌های داخلی به خارج و منحرف کردن نگاه‌های از مشکلات فزاینده، به قطار عادی‌سازی با کشورهای عربی و آفریقایی سرعت بخشیده است.

العالم- درگوشی

بعد از افزون بر ۴۵ سال از قطع روابط جمهوری چاد و رژیم اشغالگر، طرفین در سال ۲۰۱۷ روابط‌شان را عادی‌سازی کردند و روز گذشته نیز سفارت چاد در سرزمین‌های اشغالی افتتاح شد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل روز گذشته بعد از دیدار با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان در خارطوم، اعلام کرد که توافق عادی‌سازی با سودان طی سال جاری امضا خواهد شد.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص به نقل از یک مسئول صهیونیستی نوشت که تماس‌ها میان تل‌آویو و خارطوم با کمک آمریکا شاهد پیشرفت ملموسی میان طرفین شد که امضای قریب‌الوقوع توافقات ابراهیمی را نوید می‌دهد.

روابط اسرائیل و سعودی نیز در مرحله نوسان قرار داد و در عین حال، بی‌صدا در حال بهبود و گسترش به سطوح امنیتی، اقتصاد، تجارت و فنآوری است.

صهیونیست‌ها امیدوارند رژیم سعودی با تل‌آویو نیز عادی‌سازی خواهد کرد ولی بعد از رسیدن محمد بن‌سلمان به پادشاهی؛ زیرا او فلسطینیان و مساله فلسطین را در اولویت‌هایش قرار نمی‌دهد و عادی‌سازی با اوبسیار راحت‌تر خواهد بود.

بی‌تردید روابط ریاض و تل‌آویو در هم‌تنیده شده است و به‌رغم اینکه نتانیاهو اخیرا علنا از دیدگاهش درخصوص روابط ریاض و تل‌آویو صحبت می‌کند ولی ریاض ترجیح می‌دهد این روابط محرمانه و به‌دور از جنجال‌های رسانه‌ای بماند.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی، فقط در سودان و عربستان سعودی محدود نمی‌شود. به گفته منابعی در تل‌آویو، این رژیم در حال ارزیابی روابط خود با ۳۹ کشور آفریقایی- از مجموع ۵۶ کشور- است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها