رژیم صهیونیستی از سودان چه می‌خواهد تا توهم پیشرفت‌های اقتصادی را به آن بفروشد؟

رژیم صهیونیستی از سودان چه می‌خواهد تا توهم پیشرفت‌های اقتصادی را به آن بفروشد؟
شنبه 15 بهمن 1401 - 12:43

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان با علم به اینکه این کشور صحنه اختلاف شدید در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، تصمیم دارد توافق سازش با اشغالگران را امضا کند.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند که موضوع عادی سازی روابط سودان با رژیم اشغالگر اسرائیل، موضوع جدیدی نیست و سودان به این بهانه که عادی سازی به حل بحران اقتصادی این کشور کمک می کند، به سرعت به سمت عادی سازی در حرکت است.

با این حال نمونه هایی از کشورهایی هستند که روابط خود را با این رژیم عادی سازی کرده‌اند اما تاثیری بر مسیر اقتصادی آنها نداشته است، به ویژه مصر از 45 سال پیش، یعنی از زمان امضای توافقنامه کمپ دیوید، اما این عادی سازی هیچ نتیجه مثبتی برای آنها به دنبال نداشته بلکه به آنها زیان نیز رسانده است.

این ناظران تاکید می کنند که توانمندی‌های ملی سودان بیش از مصر است و اهمیت سودان از نظر تاریخی برای صهیونیست‌ها و غرب در همین موضوع نهفته است که می‌توانند با قدم زدن به موازات رود نیل، تمام آفریقا را در دست داشته باشند.

مقامات رژیم اشغالگر با تلاش برای عادی سازی روابط با سودان به دنبال یافتن جای پایی محکم در سواحل شرقی سودان هستند تا کشتی های محور مقاومت را زیر نظر بگیرند، به ویژه که این طرح در واقع متعلق به نتانیاهو است که پیشتر گفته بود می خواهد حومه قاره آفریقا را تصرف کند و می توان گفت بعد از تصرف مغرب عربی، تا حدودی در این کار موفق شده است.

در همین حال مقامات مصری به نوبه خود تأکید کردند که شورای نظامی سودان هرگز قدرت را به بخش غیرنظامی واگذار نخواهد کرد و اینکه این شورا در تلاش برای کسب مشروعیت چنین اقدامی کرده است و بقای خود را با به رسمیت شناختن اسرائیل تثبیت می کند.

ناظران تاکید کردند که رژیم اشغالگر اسرائیل می خواهد از طریق عادی سازی، عرب ها را از آرمان فلسطین جدا کند. این رژیم همچنین به دنبال این است که مرکز تعامل در منطقه باشد، عرب گرایی را به طور کامل از بین ببرد و خاورمیانه جدیدی ایجاد کند و البته مرحله نخست طرح صهیونیستی به طور خاص مصر بود تا آن را نابود کند و هم اکنون سودان دروازه بعدی برای مقابله با مصر محسوب می شود و هرگونه نفوذ در سودان، تأثیر منفی بر مصر خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها