سازش با رژیم صهیونیستی؛ از "سه تا نه" خارطوم تا "آری" البرهان

سازش با رژیم صهیونیستی؛ از
شنبه 15 بهمن 1401 - 11:15

الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنان اصرار دارد بگوید ملت های عرب دیگر هیچ دشمنی را با این رژیم ندارند. او پس از دیدار با عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای ریاستی انتقالی سودان و در اشاره ای واضح به سه "نه" کنفرانس سران عرب در خارطوم در سال 1967 یعنی "نه به صلح با اسرائیل، نه به مذاکرات با اسرائیل و نه به رسمیت شناختن اسرائیل"، گفته بود که با سه "آری" از خارطوم برمی گردد.

العالم - تحلیل روز

این ادعا که دوران دشمنی ملت‌های عرب با رژیم صهیونیستی سر آمده است، سفسطه‌ای نومیدانه بیش نیست زیرا آن "آری" که کوهن گرفت از حکام و سردمداران بود و نه ملت و هیچ جایگاه و تأثیری در معادله دشمنی ملت های عرب با این رژیم ندارد، آن "سه نه"، پاسخ ملت های عرب به این رژیم و اساس و مبنای جنگ و دشمنی بین این ملت‌ها و رژیم اشغالگر به شمار می رود و "آری" حکام و سردمداران، صرفا یک پاسخ سطحی و موقت و زودگذر است و "نه" ملت‌ها، اصیل و ریشه دار است که با گذر زمان تغییری نمی کند.

مخالفت قاطعانه ملت‌های مصر و اردن با سازش دولت‌هایشان با رژیم صهیونیستی به رغم گذشت زمان، همچنان پابرجاست و این دو ملت همچنان "اسرائیل" را دشمن درجه یک خود می دانند و حتی هر شهروندی را که سعی کند قدمی در جهت سازش با این رژیم بردارد اعم از فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی یا اقتصادی در فهرست ننگ قرار می‌دهند. بنابراین این رژیم هیچگاه از سوی این دو ملت به رسمیت شناخته نشده و نخواهد شد.

در امارات و بحرین و مغرب هم همین قاعده حاکم است و این حقیقت را به وضوح در جام جهانی قطر دیدیم و همه جهانیان دیدند که این ملت‌ها چگونه به رژیم صهیونیستی سیلی زدند و دیدند که پرچم فلسطین در ورزشگاه های قطر به اهتزاز درآمد و مردم در حمایت از فلسطین شعار دادند و حاضر به گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی نشدند و حتی به صراحت اعلام کردند که چیزی به نام "اسرائیل" وجود ندارد و هر چه هست فلسطین است و بس.

در سودان هم که کوهن افتخار می کند که با البرهان دست داده است، شاهد مخالفت قاطعانه ملت آن با سازش با رژیم صهیونیستی هستیم. از این گذشته همین نظامیانی که سوار بر موج قیام ملت سودان، قدرت را به دست گرفتند، صرفا نماینده خودشان هستند. ارتش سودان و در رأس آن، البرهان به خوبی می‌دانند که حکومتشان قانونی نیست و آنها به زور خود را بر ملت تحمیل کرده‌اند و می‌کوشند با سازش با رژیم صهیونیستی، نظر و حمایت آمریکا را جلب کنند.

کاملا روشن است که علت شتاب ارتش در سازش با رژیم صهیونیستی و خیز این رژیم – با حمایت آمریکا – به سمت سودان این است که می دانند که در صورت اجرای انتخابات سالم، حکومت مدنی پیروز می‌شود و دست نظامیان از قدرت قطع خواهد شد و البرهان و همقطارانش به ناچار به داخل پادگان هایشان برخواهند گشت.

تردیدی نیست که اگر حکومتی که با رأی مردم روی کار بیاید، مخالف سازش با رژیم صهیونیستی خواهد بود و ارتش و "اسرائیل" و آمریکا بزرگترین بازنده چنین انتخاباتی خواهند بود.

ملت سودان به خوبی از ماهیت نقشه های پشت پرده آگاهند به همین دلیل است که شماری از احزاب و گروه های و جنبش های سیاسی این کشور با صدور بیانیه هایی تأکید کرده اند که دولت انتقالی کنونی حق هیچ گونه موضع گیری در مسائل اساسی و سرنوشت ساز کشور را ندارند و نمی توانند به نام ملت و کشور سودان تصمیم گیری کنند. این نظام، صرفا یک نظام انتقالی است که وظیفه اش فراهم کردن شرایط انتقال قدرت به دولت قانونی است که ملت آن را با اختیار و اراده آزاد انتخاب کرده باشد.

در این بیانیه ها تصریح شده است که هدف از چنین اقدامات شتابزده و مذبوحانه ای، این است که سودان با حمایت رژیم صهیونیستی و حامیانش برای همیشه زیر سلطه ارتش باقی بماند.

تردیدی نیست که تا وقتی که نیروهای اجتماعی و گروه‌های سیاسی در برابر هرگونه تلاش برای فریب مردم و دور زدن آنها هشیار و آماده به خدمت باشند، این قبیل تلاش‌ها به جایی نمی رسند.

  • أحمد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها