ایالات متحده به ترکیه در مورد صادرات کالا‌هایی که قوای نظامی روسیه را تقویت می‌کند، هشدار داد

ایالات متحده به ترکیه در مورد صادرات کالا‌هایی که قوای نظامی روسیه را تقویت می‌کند، هشدار داد
يکشنبه 16 بهمن 1401 - 08:58

واشینگتن می‌کوشد در راستای تقویت فشار بر مسکو، ترکیه را از گسترش همکاری‌های اقتصادی با روسیه منصرف کند.

العالم - ترکیه

به نقل از رویترز، ایالات متحده به ترکیه در مورد صادرات مواد شیمیایی، میکروچیپ‌ها و سایر محصولاتی که مسکو می‌تواند از آنها در اوکراین استفاده کند هشدار داد.

واشینگتن همچنین ممکن است شرکت‌ها یا بانک‌های ترکیه‌ای را که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، مجازات کند.

برایان نلسون، عالی ترین مقام تحریمی وزارت خزانه داری ایالات متحده، پنجشنبه و جمعه از مراکز دولتی و خصوصی ترکیه بازدید کرد تا آنها را به همکاری بیشتر برای ایجاد اختلال در جریان این صادرات کالاها دعوت کند.

نلسون در سخنرانی خود در جمع بانکداران گفت افزایش قابل توجه صادرات به روسیه در طول یک سال باعث می شود نهادهای ترکیه «به ویژه در برابر خطرات اعتبار و تحریم» آسیب پذیر باشند یا دسترسی به بازارهای کشورهای G7 را از دست بدهند.

او در سخنرانی خود که نسخه ای از آن از سوی وزارت خزانه داری منتشر شد گفت: آنها باید «احتیاط بیشتری را برای جلوگیری از معاملات مرتبط با انتقال فناوری با استفاده دوگانه که می تواند توسط مجتمع نظامی-صنعتی روسیه استفاده شود، انجام دهند.»

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نلسون و هیئتی در نشست‌های آنکارا و استانبول بر صادرات ده‌ها میلیون دلاری به روسیه تاکید کردند که نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

این مقام گفت: «اینکه روسیه فعالانه به دنبال استفاده از روابط اقتصادی تاریخی خود در ترکیه است، هیچ تعجبی ندارد. پرسش این است که واکنش ترکیه چه خواهد بود.»

آنکارا، عضو ناتو، با تحریم‌های گسترده علیه روسیه مخالف است اما می‌گوید این تحریم‌ها در ترکیه دور زده نمی‌شوند و از غرب خواسته است در این خصوص مدارکی ارائه دهد.

پربیننده ترین خبرها