دیدار لاوروف و نوری المالکی در بغداد

دیدار لاوروف و نوری المالکی در بغداد
دوشنبه 17 بهمن 1401 - 21:48

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که وزیر خارجه روسیه و رئیس ائتلاف "دولت قانون" عراق با انجام دیداری در بغداد درباره پرونده‌های مختلف از جمله مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

العالم - عراق

به گزارش شبکه سومریه نیوز، دفتر اطلاع رسانی نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد که وی عصر امروز میزبان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و هیئت همراهش بود.

در این بیانیه آمده است: لاوروف سلام‌ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را به نوری المالکی ابلاغ کرد.

دو طرف تحولات و اوضاع سیاسی و امنیتی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آینده روابط دوجانبه میان دو کشور دوست را مورد بررسی قرار دادند.

المالکی با اشاره به لزوم بهبود همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور، خاطرنشان کرد: عراق به دنبال ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای جهان است.

رئیس ائتلاف دولت قانون با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین بر اهمیت پایبندی به قواعد حقوق بین‌الملل و تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک از طریق گفت‌وگو با حفظ استقلال و حاکمیت کشورها تاکید کرد.

وی همچنین از مواضع روسیه در حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم و تلاش‌های این کشور برای حفاظت از امنیت و اراضی خود قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز بر حمایت کشورش از عراق و تمایل جدی این کشور برای تقویت روابط میان بغداد و مسکو تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، عبد اللطیف جمال رشید رئیس جمهوری این کشور و فواد حسین همتای خود دیدار کرده بود.

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد طی کنفرانس خبری اظهار داشت: آمریکا مناطق کردنشین عراق و سوریه را به تمایلات جدایی طلبانه تشویق می‌کند و این، بازی با آتش است.

این سفر لاوروف به بغداد، پس از آن صورت گرفت که اروپایی ها از زبان صدراعظم آلمان در سفر نخست وزیر عراق به آن کشور اعلام کردند قصد دارند کسری انرژی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه را با نفت و گاز عراق جبران کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها