مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل: واکنش به زلزله در سوریه با موانعی مواجه است

مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل: واکنش به زلزله در سوریه با موانعی مواجه است
سه شنبه 18 بهمن 1401 - 07:44

مصطفی بن لملیح از موانع پیش روی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در سوریه سخن گفت.

العالم - سوریه

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد مرتبط با فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت آسیب به جاده ها، کمبود سوخت و هوای سرد زمستانی در سوریه مانع از واکنش این سازمان به زلزله روز دوشنبه شده که تاکنون بیش از 1200 نفر را در این کشور از پای درآورده و میلیون‌ها نفر را به دریافت کمک محتاج کرده است.
مصطفی بن لملیح، هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با رویترز از دمشق گفت: «زیرساخت ها آسیب دیده است، جاده هایی که پیشتر برای کارهای بشردوستانه استفاده می کردیم آسیب دیده است، و ما باید برای دسترسی به مردم خلاق باشیم... ما سخت کار می کنیم.»

حتی پیش از وقوع زمین‌لرزه 7.8 ریشتری در ساعات اولیه صبح دوشنبه، سازمان ملل تخمین زده بود بیش از 4 میلیون نفر در شمال غرب سوریه که در اردوگاه ها زندگی می کنند، به کمک های فرا‌مرزی وابسته هستند.

سازمان ملل می‌گوید تعداد افرادی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و 70 درصد از جمعیت به کمک نیاز دارند. و این آمار به پیش از زلزله روز دوشنبه تعلق دارد.

بن لملیح افزود: «اکنون، آنها همان مردم هستند و بیشتر رنج می برند.»

وی خاطرنشان کرد بسیاری از افرادی که خانه‌هایشان ویران شده است، شب را در فضای باز یا داخل ماشین‌ها، اغلب در هوای بسیار سرد، بدون دسترسی کافی به وسایل اولیه مانند کاپشن و تشک سپری کردند.

او گفت سازمان ملل متحد در تلاش است تا هرچه سریعتر تمام کمک هایی را که می تواند به مناطق آسیب دیده ارسال کند - هم در مناطق تحت کنترل دولت و هم در مناطق تحت کنترل شورشیان - بسیج نماید.

اما حمایت‌های بین‌المللی بسیار اندک است و بودجه آن نیز کاهش یافته است. سازمان ملل کمتر از نیمی از 4.4 میلیارد دلار مورد نیاز خود را از کمک‌کنندگان برای برآوردن نیازهای رو به رشد در سال 2022 دریافت کرد و اگر این روند ادامه یابد، بن لملیح گفت چشم‌انداز بهبود در قبال بحران سوریه ممکن است کمرنگ شود.

او ادامه داد: «هر چه در اختیار داریم، در حال حاضر از آن استفاده می کنیم. و امیدواریم بتوانیم آن را برای نیازهای عادی بار دیگر تقویت کنیم.»

پربیننده ترین خبرها