اردوغان: شمار جانباختگان به 3549 نفر رسیده/3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم

اردوغان: شمار جانباختگان به 3549 نفر رسیده/3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم
سه شنبه 18 بهمن 1401 - 16:04

رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مناطق زلزله‌زده در این کشور به مدت 3 ماه، خبر داد که شمار جانباختگان زلزله‌ این کشور به 3549 نفر رسیده است.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، عصر امروز (سه‌شنبه)، از افزایش شمار جانباختگان زلزله این کشور خبر داد.

اردوغان در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد، اعلام کرد: «شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه به ۳۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان به ۲۲۱۶۸ نفر رسیده است.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت: «در مناطق زلزله‌زده به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم. شرایط آب‌و‌هوایی مانع رسیدن کمک‌ها به زلزله‌زدگان می‌شود. قطر خود را برای ارسال ۱۰ هزار کانتینر به ترکیه آماده می‌کند و پیشنهادهای دیگری نیز برای کمک مطرح شده است.»

اردوغان اضافه کرد: «ما برای آگاهی از میزان خسارات وارده از پهپادها استفاده می‌کنیم. تا این لحظه ۱۰۰ میلیارد لیر مبلغ اولیه برای کمک اختصاص داده‌ایم و عملیات امداد و نجات در شرایط سخت همچنان ادامه دارد. ویرانی‌های به بار آمده بعد از زلزله فرایند امداد و نجات را مختل می‌کند. از شهروندان می‌خواهیم که از جاده‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده استفاده نکنند.»

ترکیه سحرگاه روز گذشته شاهد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر بود. این زلزله بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

براساس داده‌های مراکز زلزله‌نگاری، این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌آنتپ ترکیه رخ داد.

این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان است. آخرین زمین لرزه ۷.۸ ریشتری این کشور در سال ۱۹۳۹ به وقوع پیوست که در آن ۳۳ هزار نفر در استان «ارزنجان» واقع در شرق ترکیه جان خود را از دست دادند.

از طرف دیگر، منطقه دوزجه ترکیه در سال ۱۹۹۹ دچار زلزله ۷.۴ ریشتری شد که در آن بیش از ۱۷ هزار نفر کشته شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها