ایروان: پیشنهادهای تازه ای از باکو برای صلح دریافت کرده‌ایم

ایروان: پیشنهادهای تازه ای از باکو برای صلح دریافت کرده‌ایم
سه شنبه 18 بهمن 1401 - 19:10

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه گفت که کشورش هم زمان با ادامه مذاکرات با جمهوری آذربایجان، پیشنهادهای تازه ای در باره پیمان صلح از باکو دریافت کرده است.

العالم - آسیا

وی افزود که کشورش با هدف ادامه تلاش های فعال برای استقرار صلح پایدار و همیشگی در این منطقه، با جدیت در این مذاکرات مشارکت دارد.

به گفته میرزویان؛ با وجود تعویق نشست برنامه ریزی شده برای دسامبر از سوی ایروان در پی بسته شدن گذرگاه لاچین که قرار بود با حضور وزیران امور خارجه ارمنستان، جمهوی آذربایجان و روسیه برگزار شود، ایروان پیشنهادهای تازه ای در باره پیمان صلح به باکو انتقال داده و چند روز پیش نیز پاسخ طرف مقابل و پیشنهادهایش را دریافت کرده است.

وی افزود: به رغم ادامه بسته شدن گذرگاه لاچین و دیگر چالش ها، مذاکرات همچنان ادامه دارد.

میرزویان با پافشاری بر پایبندی کشورش به روند صلح گفت که ایروان به تلاش ها برای دستیبابی به صلح دائم و پایدار در منطقه ادامه خواهد داد.

به گزارش ۱۴ بهمن ماه ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ضمن هشدار نسبت به بروز فاجعه انسانی در منطقه قره‌باغ به دلیل ادامه انسداد گذرگاه لاچین، خواستار قطع کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به باکو شدند.

گذرگاه لاچین که جاده ای کلیدی در اتصال قره باغ به ارمنستان بشمار می رود، نزدیک به دو ماه است که توسط غیرنظامیان جمهوری آذربایجان مسدود شده است. محاصره گذرگاه لاچین، تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و مردم ساکن قره باغ کوهستانی است و حالا بسته شدن آن ارتباط آن ها را با جهان خارج قطع کرده است.

باکو علاوه بر این عرضه گاز را به این منطقه کاهش داده و مردم را در میانه سرمای زمستان تحت فشارهای بیشتری قرار داده است.

تنش میان باکو و ایروان به رغم آتش‌بس ماه سپتامبر (شهریور) پس از حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان و تشدید مناقشه چندین دهه ای بر سر قره‌باغ که جمعیت آن را عمدتا ارمنی های "قوم آرتساخ" تشکیل می دهند، همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها