آژانس بین‌المللی انرژی: آسیا تا سال 2025 نیمی از برق جهان را مصرف خواهد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی: آسیا تا سال 2025 نیمی از برق جهان را مصرف خواهد کرد
چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 11:51

بر اساس گزارش 134 صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی، چین به زودی بیش از مجموع اتحادیه اروپا، آمریکا و هند برق مصرف خواهد کرد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، طبق پیش‌بینی جدیدی که روز چهارشنبه توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد، آسیا برای نخستین بار تا سال 2025 از نیمی از برق جهان استفاده خواهد کرد. این در حالی است که آفریقا همچنان به مصرف بسیار کمتر از سهم خود از جمعیت جهان ادامه می‌دهد.
این نهادِ مستقر در پاریس اعلام کرد بیشتر مصرف برق آسیا در چین متمرکز خواهد بود؛ کشوری با 1.4 میلیارد نفر که سهم مصرف جهانی آن از یک چهارم در سال 2015 به یک سوم تا اواسط این دهه افزایش خواهد یافت.
کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در این خصوص گفت: «چین بیش از مجموع اتحادیه اروپا، ایالات متحده و هند برق مصرف خواهد کرد.»
در نقطه مقابل، آفریقا - محل زندگی تقریباً یک پنجم از حدود 8 میلیارد نفر جمعیت جهان - تنها 3 درصد از مصرف جهانی برق در سال 2025 را به خود اختصاص خواهد داد.
ساداموری افزود: «این وضع و رشد سریع جمعیت بدان معناست که هنوز نیاز زیادی به افزایش تولید برق در آفریقا وجود دارد.»
گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر - مانند باد و خورشید - سهم عمده‌ای از رشد عرضه جهانی برق در سه سال آینده را به خود اختصاص خواهند داد. به گفته این آژانس، این امر از افزایش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای در بخش برق جلوگیری می کند.
دانشمندان می گویند برای جلوگیری از افزایش متوسط دمای جهانی از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از دوران صنعتی شدن، باید هرچه سریعتر کاهش شدید در همه منابع انتشار گازهای گلخانه ای رخ دهد. این هدف، که در توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال 2015 تعیین شده است، به طور فزاینده ای دسترس‌ناپذیر به نظر می رسد زیرا دما در حال حاضر بیش از 1.1 درجه سانتیگراد از دوره تصویب توافقنامه افزایش یافته است.
یکی از امیدها برای دستیابی به این هدف، تغییر از سوخت های فسیلی مانند زغال‌سنگ، گاز و نفت به سوی منابع انرژی کم کربن است. آژانس بین المللی انرژی گفت در حالی که برخی از مناطق استفاده از زغال‌سنگ و گاز را برای تولید برق کاهش می دهند، در برخی دیگر مصرف در حال افزایش است.
این گزارش 134 صفحه‌ای همچنین هشدار می‌دهد که تقاضا و عرضه برق به طور فزاینده‌ای وابسته به آب و هوا است، مشکلی که این آژانس از سیاست‌گذاران خواسته است تا به آن رسیدگی کنند.

پربیننده ترین خبرها