امیرعبداللهیان در گفتگو با npr: چرا رسانه‌های غربی با حجم خبری بالا قتل شیرین ابوعاقله را پوشش ندادند؟

امیرعبداللهیان در گفتگو با npr: چرا رسانه‌های غربی با حجم خبری بالا قتل شیرین ابوعاقله را پوشش ندادند؟
پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 10:20

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای موافقت رهبر انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو محکومان حوادث اخیر را در راستای توجه ایشان به مسئله رأفت و رحمت اسلامی توصیف کرد.

العالم - ایران / سیاسی

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با «رادیو ملی آمریکا» (ان‌پی‌آر) در پاسخ به سؤالی در خصوص موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله «علی خامنه‌ای» با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر تصریح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به مسئله «رأفت و رحمت» دارد.

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در سؤالی شیطنت‌آمیز تلاش کرد تا القا کند که دهها هزار نفر در اغتشاشات اخیر ایران بازداشت شده‌اند و در ادامه می‌خواست حکم عفو رهبری را در راستای سالگرد پیروز انقلاب اسلامی زیر سؤال ببرد.

با این‌حال، وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال گفت: «در همین ابتدا به من اجازه بدهید اشاره کنم که وقتی می‌گویید دهها هزار نفر بازداشت شده‌اند، خب این دقیقاً درست نیست».

آن‌هایی که در اغتشاشات خیابانی دست داشتند، بازداشت شدند

وی در این خصوص ادامه داد: «این را قاطعانه می‌گویم. اولاً در جریان آشوب‌ها، هیچ دانشجویی در دانشگاه ها یا محوطه دانشگاهها بازداشت نشد.در واقع کسانی که بازداشت شدند افرادی بودند که در اغتشاشات خیابانی نقش داشتند.همانطور که گفته شد، صدها نفر هیجان‌زده شدند و کنترل خود را از دست دادند و بر همین اساس دست به شورش زدند».

رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای به مسئله رأفت و رحمت دارند

امیرعبداللهیان با این توضیحات سپس به حکم عفو رهبری اشاره کرد و گفت: «به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، این افراد - صدها نفر از بازداشت‌شدگان - مورد عفو قرار گرفتند.رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به مسئله رأفت و رحمت دارند و بنابراین، فرمان این است که همه این بازداشت‌شدگان به غیر از کسانی که مرتکب قتل یا سایر جرایم جدی شده اند، آزاد شوند».

این خبرنگار آمریکایی در ادامه صحبت‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با استناد به ادعاهای سازمان‌ حقوق بشری سازمان ملل مدعی شد که هزاران نفر در اغتشاشات اخیر ایران بازداشت شده‌اند و صدها نفر دیگر کشته شده‌اند.

در آمار و ارقام مرتبط به اغتشاشات ایران اغراق شده است

امیرعبداللهیان در ادامه به خبرنگار ان‌پی‌آر گفت: «حدس می‌زنم که ما شاهد نوعی اغراق در این ارقام هستیم، حتی اگر توسط گروههای حقوق بشری گفته شده باشد.شمار کشته‌شدگان در جریان اغتشاشات نیز درست بیان نشده است می بینید که در جریان اغتشاشت اتفاق مهمی رخ داده است.با وجود تنش شدید در جریان اغتشاشات، پلیس اجازه حمل سلاح گرم را نداشت».

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «با این‌حال، تسلیحات آمریکایی و اسرائیلی از طریق برخی از کشورهای همسایه ما با ثبات کمتر وارد شد. در حال حاضر کاری که آن‌ها کردند این بود که در میان اوباش و توده‌ها ویرانی ایجاد کردند و در واقع به تسلیحات مورد نظر متوسل شدند».

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه مدعی شد که در جریان اغتشاشات 93 خبرنگار بازداشت شدند که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال گفت: «ما نمی‌توانیم بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را تأیید کنیم. برچسب زدن به فردی که بازداشت شده کار بسیار ساده‌ای است. شما می‌توانید در هر لحظه از زمان، فرد مورد نظر را مدافع حقوق بشر، یک خبرنگار و چنین چیزهایی بنامید».

ماجرای کلاهبرداری که خود را معترض خوانده بود

امیرعبداللهیان در این خصوص توضیح داد: «هیچ خبرنگاری در جریان ناآرامی ها بازداشت نشد. ببینید همین دو هفته پیش در ایران اتفاقی افتاد.یک کلاهبردار قرار بود از ایران فرار کند. کاری که او برای کمک به فرارش انجام داد این بود که ویدئوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که می‌گفت و مدعی شد که او یک معترض است و تحت شکنجه قرار گرفته است اما در واقع او یک کلاهبردار بود و در پایان معلوم شد که او تهدید شده است. او توسط پلیس دستگیر شد».

چرا رسانه‌های غربی با حجم خبری بالا قتل شیرین ابوعاقله را پوشش ندادند؟

وزیر خارجه ایران با اشاره به این موارد ادامه داد: «ببینید، غرب با دقت و موشکافی اغتشاشات را هدف قرار داده است. اجازه بدهید این سؤال را از شما بپرسم. ببینید رسانه‌های غرب مانور زیادی روی موضوع مهسا امینی دادند اما وقتی صحبت از شیرین ابوعاقله (روزنامه‌نگار الجزیره که به دست سربازان رژیم صهیونیستی کشته شد) می‌شود، آیا واقعاً چنین پوشش خبری صورت گرفت؟»

از لفظ درست استفاده کنید، رژیم درست نیست ما حکومت مستقل و مشروع هستیم

وزیر خارجه ایران در واکنش به خبرنگار رادیو ملی آمریکا که نظام ایران را رژیم خطاب کرد، گفت: «اولاً این یک رژیم در ایران نیست. ما یک حکومت مستقل، مشروع و قانونی داریم. بنابراین، من می‌خواهم به شما توصیه کنم که از کلمات صحیح نیز استفاده کنید».

در همه‌جای دنیا و نه فقط ایران مشکلاتی وجود دارد

امیرعبداللهیان سپس در خصوص وضعیت معیشتی در ایران توضیح داد:‌«به هر حال اعتراف می‌کنیم که در ایران هم مثل همه جای دنیا مشکلاتی وجود دارد.در ماه سپتامبر، زمانی که نیویورک بودم، اتفاقاً این فرصت را داشتم که کمی در نیویورک پرسه بزنم و ایستگاه های مترو را از نیمه شب گذشته ببینم.من در واقع با برخی از شهروندان صحبت کردم. و پاسخ هایی که من از اتباع آمریکایی گرفتم بدتر از پاسخی بود که شما از آن مرد ایرانی گرفتید».

وی خطاب به خبرنگار ان‌پی‌آر گفت: «و بنابراین، تا حد زیادی به این بستگی دارد که کدام نمونه جمعیت را برای اطلاعات خود انتخاب می‌کنید. این بخش مهمی از دموکراسی در ایران را تشکیل می‌دهد. مردم می‌توانند آزادانه ایده‌های خود را بیان کنند».

کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در جریان اغتشاشات اخیر در ایران تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا فشارها به جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حمایت از مردم ایران تشدید کنند و در همین راستا تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی تحمیل کردند.

از جمله اقداماتی که کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران انجام دادند، تلاش برای به حاشیه راندن مذاکرات برجام بوده است که و در همین راستا برای سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های خود، سعی کردند ایران را مقصر جلوه دهند و توپ را در زمین ایران بیاندازند.

فارس

پربیننده ترین خبرها