بورل روسیه را به دروغ‌پراکنی و سیاه‌نمایی درباره جنگ اوکراین متهم کرد

بورل روسیه را به دروغ‌پراکنی و سیاه‌نمایی درباره جنگ اوکراین متهم کرد
شنبه 22 بهمن 1401 - 20:05

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم تحریم‌های همه‌جانبه و گسترده‌ای که غرب از زمان آغاز جنگ اوکراین، علیه روسیه اعمال کرده است، مسکو را به دروغ‌پراکنی و سیاه‌نمایی درباره مقصر وضع موجود متهم کرد.

العالم - اروپا

جوسپ بورل با انتشار یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر مدعی شد: ما باید از اتحادیه اروپا و جهان در برابر صنعت فریب (ولادیمیر) پوتین محافظت کنیم. او نه تنها جنگ را آغاز کرد که یک صنعت قدرتمند دروغ‌پراکنی ایجاد کرد تا مردم را نسبت به درک آنچه واقعاً در حال رخ دادن است منحرف کند. به این ترتیب افکار عمومی به همه چیز شک کرده و پوتین مسئولیت وضع موجود را از خود سلب می‌کند.

وی با بیان اینکه اطلاعات ابزار مهم در جنگ بشمار می‌رود ادعا کرد: تلاش‌های پوتین برای دستکاری اطلاعات در ابعاد جهانی است و او در مقیاس صنعتی کار می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود تحریم‌های اقتصادی و رسانه‌ای غرب علیه کرملین مدعی شد: تسلیحات پوتین مردم را در اوکراین می‌کشد و صنعت دروغ‌پراکنی او هم به ذهن مردم روسیه و جهان حمله می‌کند. او سعی می‌کند افکار عمومی را، از فهمیدن اینکه چه کسی مسئول کشتار در اوکراین و شرایطی است که بموجب آن مردم غرب نمی‌توانند قبض‌های انرژی خود را پرداخت کنند، گمراه کند. پوتین به طور بدبینانه‌ای قصد دارد مردم را فریب دهد تا باور کنند که شاید او درست می‌گوید.

جوسپ بورل ادامه داد: اتحادیه اروپا تدابیر محدودکننده ای را علیه صنعت فریبکاری کرملین که در اتحادیه فعالیت می کند، اعمال کرده است. رسانه‌هایی که کرملین به عنوان بخشی از تلاش های جنگی خود ایجاد و بسیج کرد، مطابق با منشور اخلاقی بین المللی روزنامه نگاری عمل نمی کنند زیرا آنها رسانه های تبلیغاتی هستند.

وی در حالی که رسانه‌های غربی اصرار دارند وانمود کنند که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز میدان است ادعا کرد: روزنامه نگاری واقعی، حرفه ای و مستقل در اتحادیه اروپا محافظت می شود و ما به حمایت از آن در همه جای دنیا ادامه خواهیم داد. اطلاعات سوخت دموکراسی و به همین دلیل است که ما نباید با این موضوع به عنوان یک موضوع ارتباطی برخورد کنیم؛ بلکه این یک موضوع سیاسی است که باید از نظر سیاسی، در بالاترین سطح، به آن بپردازیم.

بورل بر همین اساس بر لزوم راه‌اندازی مرکز اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در اتحادیه اروپا با هدف جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه تهدیدهای ناشی از داده‌های نادرست و گمراه‌کننده خارجی نامید خبر داد و مدعی شد که این اقدام شیوه موثری برای محافظت از دمکراسی‌های غرب خواهد بود.

وی افزود: ما باید با شرکای خود در سراسر جهان نزدیک‌تر کار کنیم و به زبان‌های محلی در نقاط مختلف جهان فعال‌تر حضور داشته باشیم. من به دنبال گزینه هایی هستم تا اطمینان حاصل کنم که صدای اتحادیه اروپا بهتر شنیده شود.

به گزارش ایرنا، جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

پربیننده ترین خبرها