تایمز: سفر زلسنکی به انگلیس پس از هفته‌ها مخفی‌کاری انجام شد

تایمز: سفر زلسنکی به انگلیس پس از هفته‌ها مخفی‌کاری انجام شد
شنبه 22 بهمن 1401 - 16:08

روزنامه تایمز چاپ لندن روز شنبه در گزارشی از عملیات سری برای سفر هفته پیش ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به انگلیس خبر داد و نوشت که این سفر پس از هفته‌ها مخفی‌کاری با اسم رمز «بن‌بری» صورت گرفت.

العالم - اروپا

تایمز نوشت: فقط تعداد کمی از افراد دولت، سرویس های امنیتی و پلیس در جریان این عملیات بود. مخفی کاری به حدی بود که بسیاری از نمایندگان مجلس مجبور شدند برای اینکه عملیات لو نرود، برای سخنرانی رئیس جمهور اوکراین در پارلمان، بایستند.

این نشریه انگلیسی افزود: نزدیکان ریشی سوناک می‌گویند که این سفر به عنوان پاسخی به منتقدان نخست وزیر بود، به ویژه بوریس جانسون که دولت را تحت فشار قرار داده که حمایت نظامی خود را از اوکراین بیشتر کند. یکی از مقامات ارشد دولتی گفت: کمی عجیب است که جانسون اینقدر سر و صدا می‌کند چون زمانی که او فرصت داشت تانک و هواپیما به کی‌یف بفرستد اما این کار را نکرد.

به نوشته تایمز، دیدار با زلنسکی دومین رویداد سری دفتر نخست وزیری در هفته گذشته بود. اولین مورد تصمیم سوناک برای تجزیه وزارت تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی و تشکیل چهار وزارت‌خانه بود. طرحی که با اسم رسم ویترسپون مورد بحث قرار گرفته بود.

این نشریه انگلیسی ادامه داد؛ طرح اولیه شامل انتقال مایکل گوو به وزارت علوم بود تا نشان دهد که نخست‌وزیر تا چه اندازه آرزوی خود را برای تبدیل بریتانیا به یک «ابرقدرت علمی» جدی گرفته است. همچنین بحث‌هایی در مورد اینکه آیا ترمیم کابینه باید گسترده‌تر باشد یا خیر مورد بحث قرار گرفت؛ از جمله برکناری دومینیک راب معاون نخست وزیر که به دلیل قلدری در محل کار متهم است. در پایان، سوناک تصمیم گرفت راب را در جای خود نگه دارد و گوو هم اعلام کرد که مایل است در وزارت رفاه بماند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: جانسون آنچه را که دفتر نخست وزیری به‌عنوان مداخلات عمومی غیرمفید می‌داند افزایش داده و ناامیدی خود را از احتیاط سوناک در مورد تجهیز اوکراین به هواپیماهای جنگنده اعلام کرده است. در روز سفر زلنسکی به بریتانیا، جانسون بیانیه‌ای منتشر و در آن پیشنهاد کرد که نخست‌وزیر باید تمام ۱۰۰ فروند جت تایفون بریتانیا را به همراه تعداد مشابهی تانک چلنجر ۲ به اوکراین بفرستد.

این درحالیست که اوکراین از کشورهای متحد غربی خود خواسته است تا برای تقویت ناوگان هوایی این کشور ائتلاف جت‌های جنگی ایجاد کنند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور روز چهارشنبه با ایراد سخنانی احساسی در پارلمان انگلیس درخواست ارسال جنگنده به جبهه کی‌یف را تکرار کرد و گفت که کشورش برای رسیدن به آزادی به بال نیاز دارد. او در همین پیوند کلاه یکی از خلبانان اوکراینی را نشان داد که روی آن نوشته بود: ما آزادی داریم، برای محافظت از ما، به ما بال بدهید. زلنسکی همچنین در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس مطالبه کشورش را تکرار کرد و گفت اوکراین به "تجهیزات مختلف زیادی نیاز دارد".

این درحالیست که انگلیس ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را عملی نمی‌داند و معتقد است که آموزش استفاده از آن ماه‌ها زمان می‌برد. البته سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که این کشور به طور فعالانه در حال "تحقیق" برای ارسال جت‌های جنگی به اوکراین و سرگرم "مذاکره با شرکای خود" در این رابطه است.

مکس بلین در این باره گفت که دولت در حال بررسی موضوع ارسال هواپیماهای جنگنده در سال‌های آینده است اما تصمیمی در مورد ارسال F-۳۵ یا تایفون های خود نگرفته است. وی گفت: از نظر ما باید تجهیزات کوتاه‌مدتی را فراهم کنیم که می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ کمک کند، اما همچنین باید نگاهی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم تا مطمئن شویم که اوکراین تمام ظرفیت‌های ممکن را دارد.»

به گزارش ایرنا، ارسال بی‌رویه تسلیحات به اوکراین، انبار نظامی انگلیس را خالی کرده است. بر اساس گزارش نشریه سان که اخیرا منتشر شد، ارتش انگلیس پس ارسال همه سلاح‌های سنگین خود به اوکراین، دیگر اسلحه سنگینی برایش باقی نمانده است.

«ریچارد بارونز» ژنرال بازنشسته و رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش انگلیس چندی پیش با بیان اینکه توانایی‌های جنگی این کشور با بذل و بخشش‌های بی حساب از بین رفته است، در مقاله‌ای نوشت که سال‌ها کاهش تولید مهمات به این معناست که ارتش انگلیس فقط برای یک نبرد صبح تا شب اسلحه دارد. بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز این دیدگاه را تکرار کرده و گفته که ارتش انگلیس با توجه به تداوم پمپاژ تسلیحات مرگبار به اوکراین، توخالی شده است.

پربیننده ترین خبرها