زلزله ترکیه؛ شرکت‌های نزدیک به اردوغان متهم به فساد در ساخت و ساز هستند

يکشنبه 23 بهمن 1401 - 22:44

آمار تلفات زمین لرزه ترکیه هر لحظه افزایش می‌یابد و به موازات آن خشم مردم به دلیل کیفیت پایین ساخت و ساز نیز افزایش می یابد.

العالم - تركيه

به گزارش خبرنگار العالم؛ پس از زلزله ویرانگری که در سحرگاه دوشنبه گذشته ترکیه را لرزاند، آپارتمان های ترکیه به انبوهی از آوار تبدیل شده است، بخش هایی از ساختمان های قدیمی و جدید که برخی از آنها تنها 6 ماه پیش ساخته شده بودند، فروریخت.

هنوز میزان کامل خسارات زمین لرزه شدید ترکیه و فاجعه به وجود آمده در ترکیه و سوریه که جان بیش از 30 هزار نفر را گرفت، مشخص نیست.

کارشناسان بر این باورند ترکیه مقررات لازم برای جلوگیری از چنین فاجعه ای را دارد، اما اجرای آنها توسط شرکت‌های ساختمانی که بزرگترین آنها اغلب نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور هستند، نادیده گرفته می شود و در نتیجه این سهل‌انگاری در زلزله اخیر بیش از 12 هزار ساختمان در ترکیه تخریب شده یا دیگر قابل سکونت نیست.

به گفته کارشناسان، زلزله‌ای با چنین قدرتی در ترکیه قابل پیش بینی بود اما میزان خسارت ناشی از آن بسیار پایین‌تر تخمین‌زده می‌شد، به عقیده این کارشناسان استفاده از مصالح نامناسب و بی‌کیفیت در ساخت و سازها چنین فاجعه‌ای را رقم زده است.

حزب عدالت توسعه به رهبری اردوغان از زمان روی کار آمدن در سال 2002 در بخش ساخت و ساز سرمایه گذاری کرده است، رونق ساخت و ساز محرک اصلی اقتصاد در سال های اولیه حکومت وی بود.

پربیننده ترین خبرها