اذعان معاون دبیرکل سازمان ملل؛ دنیا در حق زلزله‌زدگان سوریه کوتاهی کرده است

اذعان معاون دبیرکل سازمان ملل؛ دنیا در حق زلزله‌زدگان سوریه کوتاهی کرده است
يکشنبه 23 بهمن 1401 - 20:06

مدیر امدادرسانی سازمان ملل اذعان کرد که جامعه جهانی در حق زلزله‌زدگان سوریه کوتاهی کرده است.

العالم ـ سوریه

پیش از این مسوولان سوری همواره از معیارهای دوگانه غرب و سیاسی کاری آنها درباره کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان در این کشور انتقاد کرده بودند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیروز (شنبه) در جریان عیادت از مصدومان زلزله در بیمارستان لاذقیه در این باره اظهار داشت: معیارهای دوگانه غرب موضوع جدیدی نیست و از شش قرن پیش وجود داشته است. وی از کمک‌های دولت روسیه به ملت سوریه در این مصیبت تشکر و قدردانی کرد.

اما مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی در توییتر با اذعان به این قضیه، توجه خود را معطوف به زلزله زدگان مردم سوریه در حلب و نواحی معطوف کرد که تحت کنترل گروه های مسلح مخالف دولت سوریه هستند و در این باره نوشت: تابحال در حق مردم شمال غربی سوریه کوتاهی کرده‌ایم. آنها به حق احساس می‌کنند به حال خود گذاشته شده‌اند. آنها چشم به راه کمک ‌های بین‌المللی بودند که نرسیدند.

وی خاطرنشان کرد، وظیفه و الزام من این است که این کوتاهی را هر چه سریع‌تر جبران کنم.

این در حالی است که «مایک راین» یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی، دیروز (شنبه) در واکنش به بی توجهی جامعه جهانی به مردم زلزله زده سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران در دُبی از بی‌توجهی جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی امداد رسان نسبت به ارسال کمک به سوریه برای مقابله با عواقب زلزله شدیدی که در این کشور رخ داد، انتقاد کرد و گفت: این زلزله ویرانگر بار دیگر بحران را به سوریه بازگرداند.

سازمان ملل می‌گوید ۸۷۰ هزار نفر نیازمند فوری غذای گرم هستند و فقط در سوریه ۵/۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

پیش از این بشار الجعفری سفیر سوریه در مسکو در گفتگو با العالم گفته بود: «کسانی که خود را حامی حقوق بشر و انسانیت می نامند، در حقیقت دشمن اصلی آن هستند.»

وی با انتقاد از غرب خاطرنشان کرده بود: «با وقوع این زلزله، مفهوم «انسانیت» نزد غربی‌ها آشکار شده است چرا که اکنون در سوریه و ترکیه یک بحران مشابه اتفاق افتاده است اما بیشتر محموله های کمک غربی ها به ترکیه می رود. مجروحین در همه جا نیاز به کمک یکسان دارند و مردم زلزله زده جنوب ترکیه و شمال سوریه با هم فرقی ندارند. نکته مهم این است که حتی در زمینه کمک های بشردوستانه نیز تبعیض وجود دارد نه اخلاق!»

همچنین بثینه شعبان مشاور بشار اسد، غرب را به ارسال کمک‌های بشردوستانه تنها به بخش‌هایی از سوریه که تحت کنترل شورشیان است، متهم کرد.

وی زمین‌لرزه اخیر را یک «فاجعه» توصیف کرد و افزود هنوز افراد بی‌شماری زیر آوار در مناطق تحت کنترل دولت محبوس هستند، وی غرب را متهم کرد فقط به «جایی که تروریست‌ها حضور دارند» کمک می‌فرستد.

مشاور اسد خاطرنشان کرد: «بیشتر پول و تمام تجهیزات از اروپا و از ایالات متحده به ترکیه ارسال شده است.»

از سوی دیگر رئیس هلال احمر سوریه روز چهارشنبه (19 بهمن ماه) از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های چند ساله‌ی اعمال شده علیه سوریه را برای کمک به تلاش‌های امدادی لغو کنند.
خالد حبوباتی درخواست کرده بود که «راه را برای ما باز کنید. ما آماده ارائه کمک هستیم. آماده ارائه کمک از طریق خطوط عبوری و ارسال کاروان های امداد به ادلب هستیم. من از سازمان ملل متحد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برنامه USAID می‌خواهم (از لغو تحریم‌ها) حمایت کنند. ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم. داوطلبان ما 10 دقیقه پس از وقوع زلزله به آن مناطق رسیدند.»
تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی از سال 2011 بر ضد سوریه اعمال شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سر انجام 21 بهمن ماه تحت فشار افکار عمومی لغو نیم بند تحریم های سوریه را اعلام و خاطرنشان کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری "مجوز عمومی سوریه ۲۳" را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی مرتبط با زلزله در این کشور را می‌دهد مگر اینکه توسط مقررات تحریم سوریه ممنوع شوند.

در واکنش به این اقدام نه چندان موثر آمریکا، وزارت خارجه سوریه تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه در راستای امداد رسانی به زلزله زدگان را "گمراه کننده و ساختگی" ارزیابی و در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد که "تصمیم گمراه‌کننده دولت آمریکا در خصوص توقف موقت و جزئی برخی از اقدامات خودسرانه و یک جانبه مرگبار که بر مردم سوریه تحمیل می‌کند، تکراری از تصمیمات ساختگی قبلی است که با هدف ایجاد یک تصور نادرست بشردوستانه انجام شده است."

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی که دیروز (شنبه) به ترکیه رفته بود گفت نگران است که آمار کشته‌شدگان دو برابر شود.

آمار تلفات زلزله سوریه تا کنون از سوی وزارت بهداشت این کشور اعلام نشده اما بر اساس اعلام رسانه ها، شمار قربانیان تاکنون از چهار هزار و ۴۸۷ نفر گذشته است.

در زمینه زلزله ترکیه نیز رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) از افزایش آمار جان‌باختگان زلزله سحرگاه روز دوشنبه (17 بهمن ماه 1401) در ۱۰ استان جنوبی این کشور به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر و از انتقال ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر از مصدومان و زلزله زدگان به مناطق دیگر این کشور خبر داد.

پربیننده ترین خبرها