گزارش العالم از تازه ترین تحولات سیاسی تونس

دوشنبه 24 بهمن 1401 - 23:00

در دومین روز از موج دستگیری‌ها در تونس، پلیس این کشور، روز یکشنبه دو قاضی برجسته سابق را دستگیر کرد.

العالم - تونس

پلیس تونس، روز گذشته در دومین روز از موج دستگیری‌ها در کشور، "بشیر العکرمی" و "الطیب راشد" دو قاضی که سال گذشته به همراه ده‌ها قاضی دیگر توسط رئیس جمهور قیس سعید برکنار شدند، بازداشت کرد.

رسانه‌های محلی پرطرفدار در تونس اعلام کردند بازداشت قاضی جنجالی سابق، بشیر العکرمی با پرونده ترور یک دهه پیش "شکری بلعید" سیاستمدار مرتبط است. در حالی‌که گفته می‌شود قاضی راشد در ارتباط با پرونده فساد مالی بازداشت شده، جنبش النهضه این دستگیری‌ها را خودسرانه و با هدف ارعاب مخالفان "قیس سعید" رئیس‌جمهور توصیف کرده است.

نیروهای امنیتی تونس همچنین در ادامه بازداشت فعالان و کنشگران منتقد دولت قیس سعید، شنبه شب "عبدالحمید الجلاصی" (عضو سابق جنبش النهضه) و "خیام الترکی" وزیر دارایی اسبق و "کمال اللطیف" تاجر بانفوذ و جنجالی تونس را به اتهام توطئه علیه امنیت ملی بازداشت کردند.

موج جدید بازداشت‌ها در تونس، ساعاتی بعد از دیدار قیس سعید با وزیر دادگستری انجام شده که طی آن، سعید بر مجازات افرادی که پرونده محکومیت دارند، تأکید کرده است. همین امر باعث شد معارضان سعید را به مداخله در امور قضایی متهم کنند.

جنبش النهضه و چارچوب هماهنگی احزاب سوسیال دموکرات در بیانیه‌ای، بازداشت مخالفان را محکوم کرده و آزادی آنها را خواستار شدند.

پربیننده ترین خبرها