تاکید عضو سابق پارلمان بحرین بر عزم مردم این کشور برای تغییر

تاکید عضو سابق پارلمان بحرین بر عزم مردم این کشور برای تغییر
سه شنبه 25 بهمن 1401 - 22:03

استاد دانشگاه و عضو سابق پارلمان بحرین تاکید کرد که مردم بحرین به رژیم اعتمادی ندارند بلکه بر عزم و اراده خود تکیه می کنند و این همان چیزی بود که رژیم بحرین را بر آن داشت تا برای کاهش فشارها هزاران زندانی را نه داوطلبانه بلکه به زور آزاد کند.

العالم _ بحرین

"جلال فیروز" در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "ضیف و حوار" (مهمان و گفتگو) درباره تلاش مخالفان بحرینی برای دستیابی به طرح بزرگ خود سخن گفت که با انقلاب 14 فوریه 2011 کلید خورد.

فیروز با اشاره به دوازدهمین سالگرد انقلاب بحرین و تحولات پس از آن، در این باره که آیا انقلاب به فراموشی سپرده شده است یا امید هنوز وجود دارد، خاطرنشان کرد: وقتی از انقلاب بحرین صحبت می کنیم، باید به زوایای مختلف آن نگاه کنیم. ماهیت انقلاب اقتضا می کند که دچار جزر و مد شود و انقلاب بحرین نیز چنین است، با این حال انقلاب بحرین ریشه دارد و ممکن است گاهی فروکش کند اما پس از آن دوباره با عزم و اراده مردم احیا خواهد شد.

این عضو سابق پارلمان بحرین گفت: انقلاب بحرین نسبت به انقلاب های بهار عربی، از نظر درصد مردمی که به خیابان ها آمدند، جنبشی بسیار بزرگ بود زیرا بیش از نیمی از بحرینی‌ها به خیابان‌ها ریختند. شمار شهروندان در سال 2011 از 650 هزار نفر تجاوز نمی کرد و کسانی که به خیابان ها آمدند از 400 هزار نفر بیشتر بود و هنوز شواهد آن در شبکه های اجتماعی موجود است.

فیروز خاطرنشان کرد: طنز ماجرا این بود که انقلاب بحرین با عوامل سرکوب‌ فراوان و نه تنها سرکوب رژیم حاکم رو به‌ رو شد، زیرا منطقه خلیج فارس برای غرب منطقه ای حیاتی است که به دست گروهی از خانواده های قبیله ای و براساس منافع آنان کنترل می شود و اگر تغییراتی در بحرین رخ دهد، می‌تواند کل منطقه به‌ویژه عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار دهد و به همین علت نیروهای سعودی و اماراتی برای سرکوب انقلاب وارد بحرین شدند.

وی خاطرنشان کرد با وجود سرکوب بسیار شدید، مردم بحرین از خواسته های خود کوتاه نیامدند و از مطالبه حقوق خود دست برنداشتند و هرچند جنبش های میدانی کاهش یافته اما در سطوح مختلف رسانه ای، سیاسی و غیره همچنان ادامه دارد و بازداشت رهبران جنبش نشان آن است.

جلال فیروز درمورد کوتاه آمدن نظام در برابر برخی خواسته های بازداشت شدگان برای بهبود وضعیت آنان در زندان هشدار داد که نباید فریب بخوریم و تصور کنیم که نظام حاضر به تغییر است زیرا هدف آن سرکوب کامل مردم است و تغییر پذیر نیست و هم اکنون همه ثروت و قدرت در کنترل نظام است و هرگز نمی پذیرد که کسی در این موضوع دخالت کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که مردم بحرین هیچ اعتمادی به نظام ندارند بلکه به عزم و اراده خود تکیه می کنند و همین عزم و اراده بود که رژیم بحرین را واداشت تا برای کاهش فشارها از طرف سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نیز فشار نهادهای بین المللی، هزاران زندانی را آزاد کند.

فیروز با اشاره به اظهارات آیت الله شیخ عیسی قاسم در سخنرانی اخیر خود درمورد بر حق بودن این انقلاب، مطالبات مردمی و روحیه قوی مردم، گفت: مردم بحرین این روحیه قوی را برای تداوم انقلاب از سه منبع می گیرند، نخست ایمان به آرمان خود، به حقانیت انقلاب خود و به اینکه حاکمیت از آن مردم است و این موضوعی است که طبق همه قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده است، پس اگر مردم واقعاً بخواهند چیزی را تغییر دهند، اگر عقب نشینی نکنند، به خواسته خود دست خواهند یافت.

فیروز منبع دوم روحیه قوی مردم بحرین را مظلومیت آنان دانست و گفت مردم بحرین مورد ستم قرار گرفتند و به شدت سرکوب شدند و این ستم و سرکوب آنان را به سمت گرفتن آنچه حق آنان است، سوق می دهد.

نماینده پیشین پارلمان بحرین منبع سوم را خون پاک شهدا دانست و تصریح کرد: وقتی خونی ریخته می شود و آه و اندوه مادران شهدا و مادران بازداشت شدگان به آسمان می رود، انگیزه ای قوی برای ادامه انقلاب می شود.

پربیننده ترین خبرها