امیر عبداللهیان: توافقات رؤسای جمهور ایران و چین ترسیم کننده افق جدیدی برای روابط دو کشور است

امیر عبداللهیان: توافقات رؤسای جمهور ایران و چین ترسیم کننده افق جدیدی برای روابط دو کشور است
جمعه 28 بهمن 1401 - 08:03

 حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه ی سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به چین، با لیو جیان چائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفتگو نمود.

العالم ـ ایران

در این دیدار که با هدف بررسی استفاده از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور در تحقق اهداف روابط راهبردی دو کشور برگزار شد، دکتر امیر عبداللهیان رایزنیهای پربار و توافقات رؤسای جمهور دو کشور در پکن را ترسیم کننده افق جدیدی برای روابط دو کشور دانست و ضرورت استفاده دوچندان از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور مانند حزب کمونیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی برای تقویت درک و اعتماد متقابل را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری ظرفیت های گسترده همکاری فرهنگی و مبادلات مردمی میان دو کشور، غنای فرهنگی و اعتبار بین المللی سینمای ایران را فرصتی کم نظیر در این چارچوب دانست و ابراز امیدواری کرد فیلم های ایرانی بسرعت وارد بازار چین شوند.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست نیز با تاکید بر اهمیت سفر رسمی رئیس جمهور کشورمان به پکن و تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روابط راهبردی تهران - پکن را بر تحولات منطقه ای تاثیر گذار دانست و اظهار داشت دنیا شاهد تحولات نوینی است که در صد سال گذشته بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد، جهان به سوی چند قطبی پیش میرود و دوره تصمیم گیری چند کشور محدود برای دنیا تمام شده است، هرچند که هنوز هم غرب نمی خواهد هژمونی خود را پایان دهد‌ و اصرار دارد از این طریق مانع از توسعه سایر ملتها از جمله چین و ایران بشود.

چائو با تاکید بر احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور ، تاکید کرد چین از تلاش ایران برای صیانت از حاکمیت ملی خود در برابر دخالت بی ثبات کننده خارجی و مقابله با تحریم های غیر قانونی، قاطعانه حمایت می کند‌.

وزیر بین الملل حزب کمونیست تاکید کرد این نهاد مشتاقانه در مسیر تقویت هر چه بیشتر رایزنی ها با احزاب و نهادهای ایرانی حرکت می کند و از تبادل نظر میان طرفین استقبال می کند.

پربیننده ترین خبرها