گام‌های تکمیلی اردن برای احیای روابط با سوریه

گام‌های تکمیلی اردن برای احیای روابط با سوریه
جمعه 28 بهمن 1401 - 12:50

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن بعد از دیدار با بشار اسد و فیصل المقداد، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که با دمشق "روابط دوجانبه و تلاش‌های صورت‌گرفته برای ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه" را مورد رایزنی قرار داده است.

العالم - سوریه

الصفدی گفت: "راه‌حلی که وحدت و حاکمیت سوریه را حفظ می‌کند، امنیت، ثبات و نقش آن را باز می‌گرداند... شرایطی را برای بازگشت داوطلبانه آوارگان ایجاد، و سوریه را از شر تروریسم خلاص می‌کند که تهدیدی برای همه ما است. "

این اظهارات، فعال‌سازی دوباره پرونده طرح ابتکاری اردن برای حل بحران سوریه را تداعی می‌کند که از حدود دو سال پیش مسکوت مانده است.

علیرغم احیای روابط سوریه و اردن پس از بازگشایی گذرگاه النصیب در سال 2018، دولت اردن و تماس‌های دولتی و دیپلماتیک میان طرفین طی دو سال گذشته از جمله گفت‌وگوی تلفنی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ملک عبدالله پادشاه اردن، اما سفر وزیر خارجه به دمشق اولین سفر یک مقام بلندپایه اردنی از زمان آغاز جنگ در سال 2011 محسوب می‌شود.

این اظهارات الصفدی با استقبال آشکار سوریه روبه‌رو شد؛ دفتر ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای به نقل از بشار اسد اعلام کرد که "سوریه از موضع دولت و ملت برادر اردن قدردانی و از هرگونه موضع سازنده برادران عرب درقبال سوریه استقبال می‌کند". المقداد نیز تصریح کرد که "سخنان ملک عبدالله دوم خطاب به بشار اسد و تسلیت به او به مناسبت فاجعه زلزله، مرهمی برای زخمی‌های مردم سوریه است". او خاطرنشان کرد "سفر کنونی وزیر خارجه اردن به دمشق برای بیان احساسات پادشاه اردن و احساسات مردم این کشور نسبت به سوریه انجام شد".

پادشاه اردن حدود دو سال پیش طرحی اولیه برای حل بحران سوریه ارائه کرد؛ به موجب این طرح تاکید شد که "تلاش‌هایی که با هدف سرنگونی نظام سوریه صورت گرفته است، شکست خورده هستند؛ بدین معنا که راه‌حل در گرو همکاری با دمشق است".

از سوی دیگر دمشق طرح تنش‌زای آمریکا در شورای امنیت درخصوص پرونده انسانی را خنثی کرد. پیش ازاین، گروه تروریستی جبهه النصره مانع از عبور ۱۴ کاروان حامل کمک‌های فوری امدادی که دمشق به زلزله‌زدگان در مناطقِ خارج از کنترل خود در شمال و شمال غرب کشور ارسال می‌کرد، شده بود.

آمریکا ماه گذشته از اختصاص ۲۵ میلیون دلار برای پیشبرد سیاست خود درباره سوریه خبر داده است. همچنین کارزاری برای باز کردن سایر گذرگاه‌های مشترک سوریه با ترکیه برای ارسال کمک‌ها ایجاد کرد تا از این طریق، دولت سوریه را مسئول فاجعه‌ انسانی معرفی کند. در حالی‌که کمک‎‌های سازمان ملل به سوریه می‌بایست از گذرگاه مرزی با ترکیه- گذرگاه باب الهوی- عبور کند ولی طی دو روز نخست بعد از زلزله، هیچ کمکی از این گذرگاه عبور نکرد.

سوریه که بارها درباره تلاش‌ها برای "سیاسی کردن فاجعه" هشدار داده بود اندکی قبل از نشست فوق‌العاده شورای امنیت در دوشنبه هفته گذشته، موافقت کرد دو گذرگاه مرزی "باب السلامه" و "الراعی" نیز به مدت سه ماه برای ارسال کمک‌ها باز شود. این اقدام دمشق، کارزار آمریکایی را ناکام گذاشت و سازمان ملل نیز اقدامات برای وارد کردن تدریجی کمک‌ها برای آسیب‌دیدگان از زلزله را آغاز کرده است.

* علاء حلبی ـ روزنامه الاخبار

پربیننده ترین خبرها