بلینکن امروز به ترکیه سفر می‌کند

بلینکن امروز به ترکیه سفر می‌کند
يکشنبه 30 بهمن 1401 - 10:20

وزیر خارجه آمریکا امروز برای گفتگو درباره اعطای کمک به آنکارا و بحث درباره پیشنهاد پیوستن چند کشور اسکاندیناوی به ناتو به ترکیه سفر می‌کند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در قالب دیداری رسمی وارد ترکیه می‌شود و درباره چگونگی کمک بیشتر واشینگتن به آنکارا در مواجهه با پیامدهای زلزله ویرانگر که ده‌ها هزار نفر قربانی گرفت، گفت‌وگو می‌کند.

زمین لرزه ای به بزرگی 7.8 ریشتر در جنوب شرقی ترکیه و سوریه در 6 فوریه رخ داد و بیش از 46 هزار نفر را از پای درآورد و بیش از یک میلیون نفر را بی خانمان کرد. انتظار می رود هزینه های اقتصادی آن به میلیاردها دلار برسد.

همچنین بحث درباره پیشنهادهای متوقف‌شده سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو بخش مهمی از دستور کار سفر بلینکن را تشکیل می دهد. ترکیه تاکنون از تصویب این پیشنهاد امتناع کرده است و می گوید استکهلم به اعضای گروه های تروریستی پناه داده است. آنکارا به تازگی اعلام کرده است که تنها عضویت فنلاند را در ناتو تایید خواهد کرد.

بلینکن در پایگاه هوایی اینجرلیک در استان آدانا در جنوب این کشور فرود می آید و از آنجا با بالگرد از منطقه زلزله زده بازدید می کند. وی سپس روز دوشنبه با همتای ترک خود مولود چاووش اوغلو گفتگو خواهد داشت.

به گفته منابع آگاه، انتظار می رود بلینکن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کند.

برنامه ریزی اولین سفر بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه به ترکیه مدت‌ها در جریان بوده است آن هم با گذشت دو سال از فعالیت او به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا. این امر با اقدامات برخی از وزرای خارجه پیشین آمریکا نظیر هیلاری کلینتون و رکس تیلرسون در تضاد است که در سه ماه نخست فعالیت خود این سفر را انجام دادند.

تحلیلگران می گویند این تاخیر، ماهیت تیره روابط دو کشور را نشان می دهد که به ویژه از سال 2019 و همزمان با تجهیز آنکارا به سامانه های دفاع موشکی روسیه، تشدید شده است. کارشناسان می گویند در حالی که ایالات متحده ترکیه را به خاطر برخی از اقداماتش در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین ستایش کرده است، همچنان نگران رابطه نزدیک آنکارا با مسکو است.

پربیننده ترین خبرها