چین: آمریکا به نام جنگ با تروریسم جان ۹۰۰ هزار نفر را گرفته است

چین: آمریکا به نام جنگ با تروریسم جان ۹۰۰ هزار نفر را گرفته است
دوشنبه 1 اسفند 1401 - 21:15

وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا به نام «جنگ با تروریسم» جان ۹۰۰ هزار نفر را گرفته است.

العالم - آسیا

وزارت خارجه چین در گزارشی که روز دوشنبه روی وب‌سایتش قرار گرفته تصریح کرده جنگ ادعایی آمریکا علیه «تروریسم» از سال ۲۰۰۱ به این سو جان ۹۰۰ هزار نفر را گرفته که ۳۳۵ هزار نفر از آنها غیرنظامی هستند.

وزارت خارجه چین در این گزارش تأکید کرده ایالات متحده از هژمونی خود در دنیا برای استحصال سود برای خودش و ایجاد خصومت و بی‌ثباتی در سایر کشورها سوءاستفاده کرده است.

این سند، مطابق آنچه در آن توضیح داده شده، به دنبال جلب توجه بین‌المللی «به مخاطرات رفتارهای آمریکا برای صلح و ثبات در جهان و برای بهزیستی مردم دنیا است.»

وزارت خارجه چین مصادیقی از خودخواهی واشنگتن در حوزه‌های سیاست، ارتش، اقتصاد، فناوری و فرهنگ ارائه داده است.

چین گفته آمریکا از یک قرن پیش با آمریکای لاتین به عنوان حیات خلوت خود رفتار کرده و کشورهایی که در برابر ایالات متحده مقاومت کرده‌اند را با «دخالت‌های سیاسی، مداخله‌‌های نظامی و براندازی حکومت» هدف قرار داده است.

وزارت خارجه چین تصریح کرده آمریکا در سایر نقاط دنیا اقدام به ایجاد بلوک‌های جداگانه‌ تحت نفوذ خودش کرده و انقلاب‌های رنگی به راه انداخته است.

در این سند همچنین تصریح شده استفاده از زور یکی از خصیصه‌های توسعه‌گرایی آمریکا از زمان استقلال این کشور بوده است. فقط از سال ۲۰۰۱ به این سو، جنگ‌های ایجادشده توسط واشنگتن «به نام تروریسم جان ۹۰۰ هزار نفر را گرفته که حدود ۳۳۵ هزار نفر از آنها غیرنظامی بوده‌اند.»

مطابق این گزارش، آمریکا از مجموعه‌ای از «روش‌های وحشتناک» جنگی، اعم از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در کره تا استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در دوران اخیر استفاده کرده و باعث کشتار غیرنظامیان و آثار ماندگار محیط‌زیستی شده است.

دولت آمریکا علاوه بر این از جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی و جایگاه آن در نظام مالی بین‌المللی برای حذف رقابت و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه طرف‌های متخاصم استفاده کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها