شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد
سه شنبه 2 اسفند 1401 - 10:44

شورای امنیت به جای صدور قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی، به صدور یک بیانیه اکتفا کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای - به جای پیش‌نویس یک قطعنامه که می‌توانست با صراحت سیاست‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کند، «نگرانی و ناامیدی عمیق» خود را در قبال فعالیت‌های شهرک‌سازی این رژیم ابراز کرد.

بیانیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط تمامی 15 عضو شورا از جمله ایالات متحده تصویب شد.

در بیانیه شورا آمده است: «شورای امنیت تکرار می‌کند که ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل به‌طور خطرناکی حیات راه‌حل دو کشور را بر اساس خطوط (مرزی) 1967 به خطر می‌اندازد».

این اقدام نمادین در واکنش به تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری مبنی بر صدور مجوز برای ساخت هزاران واحد مسکونی در کرانه باختری اشغالی و قانونی کردن پاسگاه های مرتبط با شهرک‌ها انجام شد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما بسیار خوشحالیم که یک پیام متحد و بسیار قوی از سوی شورای امنیت علیه اقدام غیرقانونی و یکجانبه (رژیم صهیونیستی( ارسال شد.»

در نقطه مقابل، رژیم صهیونیستی این بیانیه را رد کرد و آن را «یک طرفه» خواند و به طور مشخص از واشینگتن به دلیل حمایت از آن انتقاد کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص مدعی شد: «این بیانیه هرگز نباید صادر می شد و ایالات متحده هرگز نباید به آن ملحق می شد.»

هفته گذشته به نظر می رسید شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش نویس قطعنامه ای رای گیری کند که خواستار پایان دادن به گسترش شهرک سازی رژیم صهیونیستی است.

اما گزارش‌های چندین خبرگزاری آمریکایی و اسرائیلی با نقل قول از منابع دیپلماتیک حاکی از آن است که تشکیلات خودگردان موافقت کرد از پیگیری خود برای رای گیری در میان فشارهای دولت آمریکا، از جمله با دریافت وعده بسته کمک مالی، صرف نظر کند.

به عنوان بخشی از این توافق، رژیم صهیونیستی به طور موقت اقدام برای واحدهای شهرک سازی جدید و تخریب خانه های فلسطینی ها را به حالت تعلیق در می آورد.

خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرد امارات متحده عربی که پیش‌نویس این قطعنامه را به همراه مقامات تشکیلات خودگردان تهیه کرده بود، به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که پیگیری قطعنامه و رای گیری در خصوص آن لغو خواهد شد.

این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواست «فورا و به طور کامل تمامی فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را متوقف کند».

پربیننده ترین خبرها