گزارش سی‌ان‌ان: تنها 5.7 درصد از پزشکان آمریکایی سیاه پوست هستند و کارشناسان هشدار می‌دهند این وضع به سلامت عمومی آسیب می‌رساند

گزارش سی‌ان‌ان: تنها 5.7 درصد از پزشکان آمریکایی سیاه پوست هستند و کارشناسان هشدار می‌دهند این وضع به سلامت عمومی آسیب می‌رساند
سه شنبه 2 اسفند 1401 - 18:36

کارشناسان درباره نسبت پایین پزشکان سیاه‌پوست در آمریکا در قیاس با جمعیت عمومی سیاه‌پوستان در این کشور هشدار می‌دهند.

العالم - آمریکا

وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: بر اساس آخرین داده های انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا، تنها حدود 5.7 درصد از پزشکان در ایالات متحده سیاه‌پوست یا آفریقایی‌آمریکایی هستند. این آمار نشان دهنده جوامعی نیست که این پزشکان در آنها خدمت می کنند زیرا تخمین زده می‌شود 12 درصد از جمعیت ایالات متحده سیاه‌پوست یا آفریقایی‌آمریکایی باشند و در حالی که نسبت پزشکان سیاه‌پوست در ایالات متحده در 120 سال گذشته افزایش یافته است، برخی پژوهش‌ها نشان می دهد این رقم همچنان بسیار اندک است.

مایکل دیل، مدیر مطالعات نیروی کار انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا می‌گوید یکی از دلایلی که می‌تواند درصد اندک پزشکان آمریکایی سیاه‌پوست را در قیاس با جمعیت سیاه‌پوست ایالات متحده توضیح دهد، دور نگاه داشتن سیاه‌پوستان «در طول تاریخ از نهادهای پزشکی» و «نژادپرستی نهادینه و نظام‌مند در جامعه آمریکا» است.

دیل افزود: «و در طول مسیری که من فکر می‌کنم به عنوان مسیر رسیدن به پزشکی باید طی شود، در سنین پایین قرار گرفتن در معرض علوم، منابع آموزشی، مربیان و الگوهای مؤثر، احتمال اینکه یک کودک بتواند پزشک شود را افزایش می‌دهد – اما چنین مواجهه‌ها و منابعی به شکلی مطلوب در جامعه سیاه‌پوستان در دسترس نیست.»

بسیاری از دانشکده های پزشکی ایالات متحده سابقه عدم پذیرش غیر سفیدپوستان را دارند. نخستین سیاهپوست آمریکایی که مدرک پزشکی داشت، دکتر جیمز مک کیون اسمیت، وادار شد در دانشکده پزشکی دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند ثبت نام کند.

اسمیت دکترای خود را در سال 1837 دریافت کرد، به شهر نیویورک بازگشت و اولین سیاه پوستی شد که داروخانه ای را در ایالات متحده اداره می‌کرد و مقالاتش در مجلات پزشکی آمریکا منتشر می‌شد.

چند دهه بعد، در سال 1900، طبق داده‌های یک پژوهش، 1.3 درصد از پزشکان سیاه پوست بودند، در مقایسه با 11.6 درصد از جمعیت ایالات متحده.

در طی بیش از چهار دهه بین سال‌های 1978 و 2019، نسبت ثبت‌نام‌کنندگان در دانشکده‌های پزشکی که سیاه‌پوستان، لاتین‌تباران یا اعضای دیگر گروه‌های اقلیتی را نمایندگی می‌کنند، بسیار پایین‌تر از نسبت‌هایی بوده است که هر گروه در جمعیت عمومی ایالات متحده از آن برخوردار بود.

اکنون ایالات متحده در حال واکاوی تاریخچه نژادپرستی خود در عرصه پزشکی است.

پربیننده ترین خبرها