چرایی بازگشت تدریجی کشورهای عربی به طرف سوریه؟

چرایی بازگشت تدریجی کشورهای عربی به طرف سوریه؟
چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 17:00

سفر بشار اسد رئیس ‌جمهور سوریه به عمان، سؤال های زیادی برای اشخاصی پدید آورد که در یک دهه گذشته، بازگشت سوریه به جهان عرب را بعید می دانستند.

العالم – سوریه

تحلیلگران سیاسی اعلام کردند که از ابتدای بحران سوریه، می گفتیم که اعراب باید به دمشق برگردند، در آن زمان برخی ما را مسخره می‌ کردند، اما همان هایی که دیروز نتوانستند با هواپیماهای نظامی به دمشق حمله کنند، امروز حتی نتوانستند با هواپیماهای سیاسی وارد دمشق شوند لذا برای ورود به دمشق متوصل به کمک های بشردوستانه شدند.

آنان افزودند که زلزله اخیر باعث شد حکام عربی که دمشق را تحریم کرده بودند امروز با هیئت های سیاسی به آن بازگردند.

مانند قطر که در نابودی سوریه نقش داشت اما امروز منتظر چراغ سبز اردوغان است تا بتواند پشت سرش وارد سوریه شود.

گرچه حضور امروز اعراب در سوریه در ظاهر بشردوستانه و برای کمک رسانی است اما در واقع یک حضور سیاسی است که در سفر وزرای امور خارجه امارات و اردن به سوریه و تماس سران کشورهای عربی با اسد نمایان شد لذا می توان گفت زلزله اخیر در واقع دیوار میان سوریه و کشورهای عربی را در هم شکست.

کارشناسان گفتند که نظام سوریه از ابتدا گفته بود درهای دمشق به روی صلح طلبان باز است و سوریه از هیچ طرفی کینه‌ای ندارد زیرا خواهان پایان جنگ و بازکردن صفحه جدیدی در روابط جهانی بر اساس احترام کشورها به حاکمیت یکدیگر است.

در این میان روزنامه نگاران عمانی گفتند که قطع ارتباط با سوریه به نفع منطقه نیست و اعراب می بایست هر نوع مشکل در روابط با دمشق را اصلاح کنند.

آنان سفر اسد به عمان را نشانه تلاش مسقط جهت زمینه سازی برای آشتی عربی با دمشق و بازگشت سوریه به جهان عرب دانستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها