فرانسه: نمی توان محاکمه پوتین را پیش بینی کرد اما احتمالش هست

فرانسه: نمی توان محاکمه پوتین را پیش بینی کرد اما احتمالش هست
جمعه 5 اسفند 1401 - 02:52

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در آستانه اولین سالگرد جنگ اوکراین گفت که نمی توان محاکمه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را در دیوان کیفری بین‌المللی پیش بینی کرد اما این «یک احتمال» است.

العالم-اروپا

کولونا پنجشنبه گفت: ما با دیوان کیفری بین‌المللی و تمام جامعه بین‌المللی همکاری می‌کنیم تا عاملان و مسئولان این جنگ مصونیت نداشته باشند.

وی که با روزنامه فرانسوی لوپاریزین مصاحبه می‌کرد، افزود که دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند تمام زنجیزه مسئولان «تا بالاترین رده» را پیگیری کند؛ همچنان که تاکنون برخی سران دولت‌ها را تحت پیگرد قرار داده است.

کولونا تاکید کرد: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این مساله درباره ولادیمیر پوتین هم رخ می‌دهد اما این یک احتمال است البته اگر حقایق و مسئولیت‌ها روشن شود.

یک منبع دیپلماتیک که نامش فاش نشده است، گفت که فرانسه آماده می‌شود تا دومین آزمایشگاه سیار تحلیل دی. ان. ای را به منظور جمع‌آوری شواهد و ارائه به دادگاهای جرائم جنگی در آینده، به اوکراین بفرستد.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد داده است تا یک دادگاه ویژه مورد حمایت سازمان ملل برای محاکمه مقام‌های ارشد روسیه تاسیس شود.

وزیر خارجه فرانسه در این باره گفت: دیوان کیفری بین‌المللی در حال تحقیق است و از قانون تبعیت می‌کند.

وی با اشاره به اولین سالگرد جنگ اوکراین مدعی شد که مسکو «از شکست راهبردی و سیاسی و همچنین اخلاقی رنج می‌برد

کولونا همچنین با بیان این که «روسیه خود را منزوی کرده است» افزود، «هر جا لازم و مفید باشد» باید خط ارتباطی با پوتین حفظ شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها