سفر اميرعبداللهیان به بغداد و عمق استراتژیک ایران در منطقه

سفر اميرعبداللهیان به بغداد و عمق استراتژیک ایران در منطقه
جمعه 5 اسفند 1401 - 13:43

گفتگوهای وزیر امور خارجه ایران در بغداد و دیدارهای وی با مقامات مختلف عراقی پیام های بسیاری برای آمریکا دارد و نشان دهنده عمق استراتژیک ایران در منطقه به ویژه در عراق است.

العالمتحلیل روز

اشغال عراق یک تهاجم آمریکایی انگلیسی برای اعمال سیطره نظامی فراگیر علیه عراق به بهانه داشتن سلاح های کشتار جمعی بود که به سرنگونی رژیم صدام منجر شد. این حمله حدود یک میلیون کشته و مجروح و میلیون ها آواره به دنبال داشت.

علیرغم بهانه اعلام شده سلاح های کشتار جمعی، دلایل مختلف دیگری اعم از سیاسی، اقتصادی و حتی تمدنی همچنان در رسانه های جهانی و دالان های سیاست بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در راس این دلایل، اشتیاق دولت های آمریکا و انگلیس برای تصرف ثروت عظیم نفتی عراق بود و گزارش های متعددی مبنی بر تحریک مقامات شرکت های نفتی آمریکایی برای حمله به عراق منتشر شده است.

پس از پایان جنگ عراق، دولت های مختلف آمریکا تلاش کردند این کشور را به پایگاهی برای حمله به ایران تبدیل کنند و به همین منظور، آمریکا داعش را در عراق تقویت و زمینه لازم برای به خطر انداختن مرزهای ایران را برای اعضای این گروه فراهم کرد.

همزمان دولت‌های مختلف آمریکا تلاش کردند میان عراق و ایران جدایی و فاصله ایجاد کنند، اما هرگز موفق نشدند به این هدف برسند.

اکنون شاهد هستیم که روابط ایران و عراق قوی تر و نزدیک تر از گذشته شده است. مقامات عراقی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در بغداد بر استحکام روابط دو کشور صحه می گذارند.

امیر عبداللهیان در نشست خبری مشترک با فؤاد حسین همتای عراقی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از عراق مستقل و قدرتمند حمایت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وجوه مشترکی میان مردم عراق و ایران وجود دارد و ما ملتی واحد در دو جغرافیای مستقل هستیم، خاطرنشان کرد: ایران همواره به حاکمیت عراق احترام می گذارد و از تقویت امنیت و ثبات آن حمایت می کند.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در دیدار با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق بر گسترش روابط تهران و بغداد تاکید کرد.

امیر عبداللهیان در دیدار با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با اشاره به عمق روابط و اشتراکات دو کشور همسایه، بر حمایت از عراق و هر آنچه در دستیابی به توسعه و ثبات آن کمک می کند، تاکید و ابراز امیدواری کرد دور جدیدی از مذاکرات کمیته عالی مشترک بین دو کشور برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با فالح فیاض فرمانده حشد الشعبی، نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای عراق دیدار کرد.

امیر عبداللهیان همچنین با هادی العامری و رایان الکلدانی نیز دیدار و گفت و گو داشته است.

همه اینها بدون تردید، از شکست آمریکا در جدایی انداختن میان عراق و ایران حکایت دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها