گروه 20 درباره مناقشه روسیه و اوکراین به اجماع نرسید/ صدور بیانیه مشترک در هاله‌ای از ابهام

گروه 20 درباره مناقشه روسیه و اوکراین به اجماع نرسید/ صدور بیانیه مشترک در هاله‌ای از ابهام
شنبه 6 اسفند 1401 - 14:31

به نظر می‌رسد نشست گروه 20 در هند امروز بدون صدور بیانیه مشترک پایان خواهد یافت.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، روسا و وزرای مالی گروه 20 (جی 20) نتوانسته‌اند در مورد توصیف مناقشه اوکراین و روسیه به اجماع برسند و احتمالاً نشست آنها روز شنبه در هند بدون صدور بیانیه مشترک پایان خواهد یافت. این خبر از سوی برخی از نمایندگان حاضر در نشست اعلام شده است.
آنها گفتند آمریکا و متحدانش بر خواسته‌های خود مبنی بر محکومیت آشکار روسیه به دلیل تهاجم به همسایه‌اش اوکراین در این بیانیه اصرار دارند؛ موضوعی که با مخالفت هیئت‌های روسیه و چین روبه‌رو شده است.
روسیه که یکی از اعضای گروه 20 است، از اقدامات خود در اوکراین به عنوان «عملیات نظامی ویژه» یاد می کند و از نامیدن آن با عنوان «تهاجم» یا «جنگ» اجتناب می ورزد.
مقامات گروه 20 همچنین به رویترز گفتند هند - میزبان - بر اعضا فشار می آورد تا از استفاده از واژه «جنگ» در هر بیانیه ای خودداری کنند. هند که ریاست کنونی گروه 20 را بر عهده دارد، موضع عمدتاً بی طرفی در قبال این مناقشه اتخاذ کرده است و از مقصر دانستن روسیه خودداری می‌کند. هند به دنبال راه حل دیپلماتیک است و در عین حال، خرید نفت خام از مسکو را افزایش داده است.
چنین بن‌بست‌هایی به شکلی فزاینده در گروه 20 مشاهده می‌شود؛ مجمعی که بیش از 20 سال پیش در واکنش به بحران‌های اقتصادی ایجاد شد، اما اخیراً به دلیل اختلافات بین کشورهای غربی و سایر کشورها از جمله چین و روسیه با اختلاف نظر مواجه شده است.

یک منبع ارشد گروه 20 گفت مذاکرات بر سر این بیانیه دشوار است و روسیه و چین از پیشرفت پیشنهادات کشورهای غربی جلوگیری کردند.
این منبع و چند مقام دیگر گفتند اگر یک رخداد غافلگیرکننده را در لحظات پایانی مد نظر قرار ندهیم، اجماع بر سر این بیانیه بعید است، و این نشست احتمالا تنها با بیانیه میزبان در جمع‌بندی گفتگوها پایان می یابد.
یکی از این مقامات گفت: «در صورت عدم توافق، گزینه هند صدور بیانیه‌ای مجزا به عنوان متولی نشست خواهد بود.»

پربیننده ترین خبرها