ابعاد تهدید "اسرائیل" علیه ایران و دلیل بی تاثیری آن

ابعاد تهدید
يکشنبه 7 اسفند 1401 - 16:25

«تامیر هیمن» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل می گوید استراتژی اسرائیل علیه ایران شکست خورده و توافق هسته ای باید دفن و گزینه نظامی آماده شود.

العالم - نظرکده

کارشناسان نظامی معتقدند برنامه هسته‌ای ایران در وهله اول برای آمریکا و در وهله دوم برای "اسرائیل" به دلیل حضور در منطقه تبدیل به یک وحشت شده است.

آنها خاطرنشان کردند: اسرائیل اولین بار نیست که به حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران تهدید می کند بلکه از پنج سال پیش، حتی زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد این تهدیدها بودیم.

این کارشناسان بر این باورند که «اسرائیل» جرات انجام عملیات نظامی میدانی علیه ایران را نخواهد داشت.

در همین راستا برخی کارشناسان راهبردی ایران تاکید کردند تهدیدات اسرائیل جدید نیست، بلکه از 30 سال پیش آغاز شده است و هدف از این لحن سیاه تحریک کشورهای غربی به تشکیل یک جبهه مشخص برای فشار بر ایران است.

این کارشناسان افزودند: اسرائیل در گذشته از تهدیدات نظامی صحبت می‌کرد، اما به دلیل ترس از نابودی کامل خود، هرگز آن را اجرا نکرد، حتی آمریکایی ها هم وقتی سعی کردند در مانورهای نظامی در خلیج فارس حمله به ایران را شبیه سازی کنند، به این نتیجه رسیدندکه تلفات جانی و اقتصادی زیادی به بار خواهد آورد،بنابراین تحریم ها را آغازکردند.

این کارشناسان اعلام کردند صهیونیست‌ها روی تشدید مواضع اروپا و آمریکا حساب می‌کردند که ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، اما آنان شکست خوردند و متوجه عقب نشینی سیاسی کشورهای غربی پس از مواجهه با مواضع قوی ایران شدند از اینرو صهیونیست ها احساس کردند که باید اقدام تحریک آمیز جدیدی علیه ایران انجام دهند تا غرب قدمی بردارد.

از سوی دیگر، کارشناسان راهبردی فلسطینی با تاکید براینکه رژیم اشغالگر اسرائیل از سه بعد با جمهوری اسلامی ایران برخورد می کند، خاطرنشان کردند: بعد اول مربوط به جامعه داخلی صهیونیستی است که به گفته برخی ناظران اسرائیلی با جستجوی راه حل، فشارهایی را بر سیاست های اسرائیل شکل می دهد.که برخی ناظران اسرائیلی آن را «معضل ایرانی» می نامند.

آنها خاطرنشان کردند بعد دوم مربوط به حضور «اسرائیل» در خاورمیانه است، به گونه ای که اشغالگران از زمان تأسیس تاکنون به دنبال تقویت حضور خود در منطقه خاورمیانه و قرار گرفتن در نقشه منطقه بوده اند و برای رسیدن به این هدف باید به چند گزینه روی بیاورند که اولی برقراری روابط عادی با کشورهای منطقه و بعد دوم برداشتن هر مانعی است که جلوی آن را می گیرد. زیرا صهیونیست ها ایران را بخشی از این مانع می دانند.

کارشناسان فلسطینی بعد سوم را رابطه آمریکا، غرب و اسرائیل می دانند که در معادله تبادل منافع و نقش کارکردی اشغالگران اسرائیل در منطقه است.

این کارشناسان افزودند اشغالگران گاهی تلاش می کند تا تهدیدات را تشدید و گاهی دیگر از آنها عقب نشینی می کند که هدف از آن رساندن پیام هایی به برخی از طرفین معادلات بین المللی و از سوی دیگر افزایش حضور خود در منطقه برای جلوگیری از شکل گیری هرگونه مقاومت در برابر آن و پیامی به جامعه صهیونیستی برای تامین امنیت آن وگذاشتن سرپوش امنیتی بر آن است..

پربیننده ترین خبرها