واکنش سفیر روسیه در چین به ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین

واکنش سفیر روسیه در چین به ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین
يکشنبه 7 اسفند 1401 - 21:21

سفیر روسیه در پکن با اشاره به برنامه برخی کشورهای غربی برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت: تانک‌های آلمانی پیش از این در خاک روسیه حاضر شده بودند؛ امیدوارم برلین فراموش نکند که اوضاع چه طور به پایان رسید. اعتقاد دارم که این بار مردم ما همچنان در آزمون مقاومت، پیروز خواهند شد.

العالم ـ اروپا

ایگور مورگولف سفیر روسیه در پکن، در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز چین اظهار داشت: در صورتی که تسلیحات آنها از جمله تانک‌هایی که ناتو و واشنگتن در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، برای اشغال سرزمین قانونی روسیه استفاده شود، یا آنها از پرتابه‌های زرهی با هسته اورانیوم استفاده کنند، روسیه اقدامات تلافی جویانه شدیدی انجام می‌دهد که عواقبی جدی در پی خواهد داشت.

رهبران آلمان و آمریکا به طور جداگانه اعلام کرده‌اند که تانک‌های ام-یک آبرامز و لئوپارد۲ را به اوکراین ارسال خواهند کرد. با این حال کی‌یف همزمان خواستار دریافت جت‌های جنگنده است. بعد از اینکه آمریکا و آلمان اعلام کردند که این تانک‌ها را به اوکراین ارسال خواهند کرد، کی‌یف این موضوع را «گامی مهم به سمت پیروزی» توصیف کرد.

مورگولف تصمیم آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را عامل تشدید تنش‌ها دانست و افزود: این موضوع سندی محکم است که نشان از دخالت مستقیم کشورهای غربی در این درگیری دارد.

این دیپلمات روسی اظهار داشت: تامین تانک برای اوکراین نشان می‌دهد که واشنگتن «خط پایانی» ندارد. در صورتی که واشنگتن و کشورهای عضو ناتو تسلیحات از جمله تانک را برای حمله به عمق خاک کشور ما در اختیار اوکراین قرار دهند و این کشور از آنها برای تصرف سرزمین قانونی ما استفاده کند، ما ناچار به انجام اقدامات تلافی‌جویانه خواهیم بود.

سفیر روسیه در پکن تاکید کرد: تانک‌های لئوپارد۲ مجهز به گلوله‌های زرهی با زیرکالیبر با هسته اورانیومی هستند که پیشتر از آنها در یوگوسلاوی و عراق استفاده شده بود و منطقه را آلوده کرده بودند. اگر این تانک‌ها در اختیار اوکراین قرار بگیرد، ما آن را یک «بمب کثیف» علیه روسیه در نظر می‌گیریم که عواقبی جدی در پی خواهد داشت.

گلوبال تایمز نوشت: تحلیلگران بر این باور هستند که در اولین سالگرد بحران اوکراین، حمله بهاری جدیدی از سوی روسیه علیه اوکراین آغاز شده است. برخی از تحلیلگران نیز بر این باور هستند که آمادگی روسیه برای یک حمله گسترده ممکن است حتی از سطح حملات ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ فراتر رود. همزمان اوکراین نیز در حال آماده‌سازی خود و در انتظار رسیدن تانک‌ها و تسلیحات وعده داده شده از سوی کشورهای غربی برای انجام ضد حملات است. وضعیت در میدان نبرد روسیه و اوکراین در حال تشدید است و چشم‌انداز حل این بحران از طریق مذاکرات سیاسی بین دو طرف تیره و تار به نظر می‌رسد.

به گزارش ایرنا، مورگولف اظهار داشت: آتش بس و پایان درگیری موضوعی است که ما همواره خواستار آن بوده‌ایم اما این موضوع تنها در صورتی به سرانجام می‌رسد که به تمامیت ارضی فدراسیون روسیه و منافع امنیتی مشروع آن احترام گذاشته شود.

وی تصریح کرد: در بهار ۲۰۲۲، ما تقریباً بر سر شرایط اولیه آتش بس به توافق رسیدیم. اما غرب تمایلی به پایان دادن به درگیری‌ها نداشت.

سفیر روسیه در پکن گفت: ما هرگز از مذاکره با کی‌یف خودداری نکرده‌ایم و آماده گفت‌وگو با حامیان غربی آن هستیم. اما این موضوع تنها زمانی رخ خواهد داد که آنها امکان تغییر نگرش خود را داشته و از موضع احترام متقابل و درک واقعیت‌های فعلی و در نظر گرفتن نگرانی‌های اساسی ما وارد مذاکره شوند.

پربیننده ترین خبرها