کاخ سفید: تا 30 روز دیگر تیک‌تاک از تلفن‌های دولتی حذف خواهد شد

کاخ سفید: تا 30 روز دیگر تیک‌تاک از تلفن‌های دولتی حذف خواهد شد
سه شنبه 9 اسفند 1401 - 08:33

پیشتر کانادا و اتحادیه اروپا نیز اقدام مشابهی را در قبال تیک‌تاک انجام داده بودند.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، کاخ سفید به تمامی وزارتخانه‌های فدرال 30 روز مهلت داد تا تیک‌تاک را از همه دستگاه‌ها و تلفن‌های دولتی حذف کنند زیرا این برنامه رسانه اجتماعی متعلق به چین با ادعای نگرانی‌های امنیتی در واشینگتن تحت نظارت فزاینده‌ای قرار دارد.

دفتر مدیریت و بودجه این دستورالعمل را «گامی مهم به جلو در رسیدگی به خطرات این نرم‌افزار برای داده های حساس دولتی» خواند. برخی از وزارتخانه‌ها، از جمله وزارت دفاع، امنیت داخلی و امور خارجه، از پیش محدودیت هایی در این حوزه اعمال کرده اند. این دستورالعمل از سایر نهادهای دولت فدرال می‌خواهد ظرف 30 روز از این روند پیروی کنند. کاخ سفید پیشتر استفاده از نرم‌افزار تیک‌تاک را بر روی تلفن‌هایش ممنوع کرده بود.

کنگره «قانون عدم استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی» را در ماه دسامبر به عنوان بخشی از یک بسته بودجه کلان دولتی تصویب کرد. این قانون مجوز استفاده از تیک‌تاک را در موارد خاص، از جمله برای اهداف امنیت ملی، اجرای قانون و تحقیقات صادر می‌کند.

بروک اوبروتر، سخنگوی تیک‌تاک در این خصوص گفت: «ممنوعیت تیک‌تاک بر روی دستگاه های فدرال در ماه دسامبر بدون هیچ بحثی تصویب شد و متأسفانه این رویکرد به عنوان طرحی برای سایر دولت های جهان عمل کرده است. این ممنوعیت ها یک تئاتر سیاسی هستند.»

انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه لایحه‌ای را پیش ببرند که به بایدن این اختیار را می‌دهد تا تیک‌تاک را در سراسر کشور ممنوع کند. این قانون که توسط مایک مک‌کال پیشنهاد شده است، به دنبال دور زدن چالش‌هایی است که دولت در صورت پیشبرد تحریم‌ها علیه شرکت رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک در دادگاه با آن مواجه خواهد شد.

در صورت تصویب، این پیشنهاد به دولت این امکان را می دهد که نه تنها تیک‌تاک، بلکه هر نرم افزاری را که امنیت ملی را تهدید می کند، ممنوع سازد. مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، منتقد سرسخت این اپلیکیشن بوده و مدعی شده است که حزب کمونیست چین از آن برای دستکاری و نظارت بر کاربرانش استفاده می کند، در حالی که داده های آمریکایی ها را می بلعد تا برای سوء استفاده از آنها بهره‌برداری شود.

TikTok، متعلق به شرکت ByteDance Ltd.، همچنان بسیار محبوب است و دو سوم از نوجوانان در ایالات متحده از آن استفاده می کنند.

کانادا نیز پیشتر اعلام کرد تیک‌تاک را از همه دستگاه‌های تلفن همراه دولتی حذف می‌کند. شعبه اجرایی اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته اعلام کرد تیک‌تاک را به طور موقت در تلفن های کارمندانش - به عنوان یک اقدام امنیت سایبری - ممنوع کرده است.

پربیننده ترین خبرها